De felgekleurde verpakkingen van Tony’s Chocolonely, de Italiaanse sfeer in de foodwalhalla’s van Eataly of de humoristische uitlatingen van Coolblue. Het zijn uitingen die we direct herkennen. De consistentie daarin is enorm belangrijk, stelt trendanalist Christine Boland. Dat is namelijk kenmerkend voor de kracht van een merk.

Nieuwe trends volgen elkaar razendsnel op. Omdat hun missie en visie bij veel retailmerken niet altijd helder zijn, is het lastig te bepalen welke ontwikkeling van belang is en verschillen de gedachten over merkuitingen van elkaar, stelt trendanalist Christine Boland. Daarom moet er een tone-of-voice gecreëerd worden die leidend is voor alle vormen van communicatie. “Dat bepaalt uiteindelijk het succes en de impact van een merk.”

Onder uitingen verstaan we alle manieren waarop een label met de consument interacteert, van reclamecampagnes tot de inrichting van de winkels. Retailmerken moeten zich volgens haar bewust zijn van hun identiteit en een consistente stijl vaststellen. Ze ontwikkelde daarvoor de mindsetmethode. Daarbij legt een groep van verschillende disciplines, zoals...