In deze onzekere tijden verdient elke ondernemer die het aandurft om een nieuw concept voor de winkelstraat te ontwikkelen respect. Je moet lef hebben, een goed ondernemersplan en een onderscheidende propositie met spannend aanbod. Bovenal heb je het geluk nodig dat een vastgoedpartij bereid is een podium te bieden tegen gunstige condities.
Kroonenberg Groep heeft in Amsterdam een langjarige huurovereenkomst getekend met een ‘retailrookie’ voor een pand op het Rokin, schuin tegenover Hudson’s Bay. Bij Productpine presenteren sinds eind oktober overwegend kleine en bij het grote publiek onbekende producenten hun producten voor een vast maandelijks bedrag. Ze krijgen een kans om in aanraking te komen met de early adopters en innovators, geïnteresseerden in nieuwe technologie en producten. Denk aan toepassingen op het gebied van smarthome, elektrische fietsen en audio- en tv-producten. Voorbeelden van merken die Productpine verkoopt zijn Light Phone, MATE Bike, ORII en Nuraphone.
Retail-as-a-service
Uiteraard betaalt elke producent een commissie per verkocht product. Het softwaregedreven techbedrijf...
'Die stoere praat van Productpine spreekt me wel aan'
In deze onzekere tijden verdient elke ondernemer die het aandurft om een nieuw concept voor de winkelstraat te ontwikkelen respect. Je moet lef hebben, een goed ondernemersplan en een onderscheidende propositie met spannend aanbod. Bovenal heb je het geluk nodig dat een vastgoedpartij bereid is een podium te bieden tegen gunstige condities.
Kroonenberg Groep heeft in Amsterdam een langjarige huurovereenkomst getekend met een ‘retailrookie’ voor een pand op het Rokin, schuin tegenover Hudson’s Bay. Bij Productpine presenteren sinds eind oktober overwegend kleine en bij het grote publiek onbekende producenten hun producten voor een vast maandelijks bedrag. Ze krijgen een kans om in aanraking te komen met de early adopters en innovators, geïnteresseerden in nieuwe technologie en producten. Denk aan toepassingen op het gebied van smarthome, elektrische fietsen en audio- en tv-producten. Voorbeelden van merken die Productpine verkoopt zijn Light Phone, MATE Bike, ORII en Nuraphone.
Retail-as-a-service
Uiteraard betaalt elke producent een commissie per verkocht product. Het softwaregedreven techbedrijf gelooft in het bieden van experiences waarbij je innovatieve producten ontdekt en ervaart. Klanten kunnen de producten voelen, uitproberen en het verhaal erachter ontdekken. Eraan vast hangt een webshop waar ze de producten direct kunnen kopen. Merken krijgen inzicht in klantgegevens, de mate van engagement met het product en de feedback die klanten geven.
Deze platformgedachte, ook wel retail-as-a-service genoemd, is echt van deze tijd. Camiel van Dooren, Dimitar Maslarov en Vincent Hulshoff, de drie jonge gasten achter het initiatief, beweren dat bakstenen retail transformeert van een distributiekanaal naar een ervaringsplatform. Productpine past natuurlijk bij die laatste kwalificatie. Stoere praat, maar dat zelfbewustzijn spreekt mij persoonlijk wel aan. En ik moet zeggen: de winkel ziet er strak uit met moderne presentatiemeubelen en materialisering die niet zouden misstaan bij Coolblue of Amac. Waar goed over is nagedacht, is dat niet het winkelinterieur alle aandacht naar zich toetrekt, maar dat de producten letterlijk op een voetstuk worden gezet.
Locatie
Het is nog te vroeg om in te schatten of het retailconcept gaat vliegen. Locatie is alles en eerlijk gezegd twijfel ik over de keuze voor dit pand. Want je hebt wel een stevige passantenstroom nodig. Productpine doet me denken aan het innovatielab van MediaMarkt dat vanaf april 2017 binnen de winkels een podium bood aan producten van veelbelovende startups, crowdfundingcampagnes en kennisinstellingen. Maandelijks stonden vijf producten, prototypen en ideeën centraal die nog niet op de markt waren, maar wel de potentie hadden een bijdrage te leveren aan de toekomst van de consumentenelektronica.
Ontwikkelaars konden gelijk testen wat het winkelend publiek nu eigenlijk van hun producten vond. Het sympathieke initiatief is helaas met de onrust binnen het worstelende MediaMarkt nooit verder uitgerold naar andere vestigingen. Productpine is een veel meer gefocust concept. Ik wens de oprichters alle succes van de wereld.