Alles aan Hudson Yards is enorm: enorm groot, enorm hoog, enorm duur. Niet te vergeten: een enorm grote shoppingmall van zeven etages. Dit is New Yorks nieuwste topattractie waar retail, kunst en cultuur een opvallende mix vormen.
De meningen zijn, euh, ietsje verdeeld. Er zijn mensen die Hudson Yards een architectonisch wangedrocht vinden en bovenal een ode aan grootheidswaanzin. En er zijn mensen die het complex juist geweldig vinden. En redeneren: ‘Think big, think really big, is dat niet de gedachte waarmee New York wereldstad nummer één is geworden?’ Hudson Yards is gelegen in het zuidwesten van Manhattan. Fase één is nu klaar en beslaat zo’n 1,2 miljoen vierkante meter. Kosten: 22 miljard euro. Het is een van de grootste onroerend goedprojecten allertijden in de VS.
Als het volledige project in 2022 klaar is, biedt het met ruim twee miljoen vierkante meter plaats aan zo’n vierduizend appartementen met zo’n tienduizend bewoners, kantoren gevuld met 44 duizend werknemers, musea, kunstgalerieën, theaters, metrostations en vijftien foodcourts. Dat zijn alles...
Kolossaal met een grote K
Alles aan Hudson Yards is enorm: enorm groot, enorm hoog, enorm duur. Niet te vergeten: een enorm grote shoppingmall van zeven etages. Dit is New Yorks nieuwste topattractie waar retail, kunst en cultuur een opvallende mix vormen.
De meningen zijn, euh, ietsje verdeeld. Er zijn mensen die Hudson Yards een architectonisch wangedrocht vinden en bovenal een ode aan grootheidswaanzin. En er zijn mensen die het complex juist geweldig vinden. En redeneren: ‘Think big, think really big, is dat niet de gedachte waarmee New York wereldstad nummer één is geworden?’ Hudson Yards is gelegen in het zuidwesten van Manhattan. Fase één is nu klaar en beslaat zo’n 1,2 miljoen vierkante meter. Kosten: 22 miljard euro. Het is een van de grootste onroerend goedprojecten allertijden in de VS.
Als het volledige project in 2022 klaar is, biedt het met ruim twee miljoen vierkante meter plaats aan zo’n vierduizend appartementen met zo’n tienduizend bewoners, kantoren gevuld met 44 duizend werknemers, musea, kunstgalerieën, theaters, metrostations en vijftien foodcourts. Dat zijn alles bij elkaar dus 312 voetbalvelden.
Snark Park is een expositieruimte van kunstenaarscollectief Snarkitecture. Bezoekers kunnen zich er onderdompelen in een rustige, minimalistische wereld waarin wittinten de boventoon voeren.
Het retailgedeelte is klaar: zeven etages hoog, waarschijnlijk een wereldrecord. Zeven etages gevuld met de usual suspects wat betreft highend retailmerken: Dior, Tiffany & Co, Cartier, Louis Vuitton, Neiman Marcus, Chanel, Patek Philippe, Van Cleef & Arpels, Brooks Brothers, Rolex, Piaget, Tod’s, Kenzo, Fendi, Dunhill en niet te vergeten ‘onze eigen’ Suitsupply.
Verdeeld over zeven etages vind je de usual suspects wat betreft highend merken, zoals Chanel, Cartier, Fendi en Rolex, maar ook een Zara en H&M.
Een beetje wonderbaarlijk is wel dat tussen al dit highend geweld Zara en H&M een plaats hebben weten te bemachtigen. Die kritiek hoor je ook: dit is een shoppingmall die eerst en vooral mikt op steenrijke Russen en steenrijke Chinezen.
Hoe krijg je zoveel mogelijk mensen deze retailgigant binnen? Eigenlijk simpel: Hudson Yards wil net zo’n trekpleister worden als het Vrijheidsbeeld en Central Park. En nu fase één erop zit blijkt dit al aardig te lukken. De hoogste toren is 386 meter hoog en heeft een uitkijkplatform met adembenemende vergezichten op de Hudson, New Jersey en de Atlantische Oceaan.
En dan is er The Vessel en om even buiten esthetische discussies te blijven: het is in elk geval een zeer opvallend gebouw. Het is een koperen toren in een honingraatstructuur, door aardig wat New Yorker inmiddels omgedoopt tot ‘döner kebab’. The Vessel bestaat uit 154 trappen met 2500 treden, allemaal met elkaar verbonden. Ook hier is weer een indrukwekkend uitkijkplatform.
Binnenin is het tamelijk verwarrend, daar ziet het er namelijk uit alsof M.C. Escher de ontwerper was. The Vessel is op zichzelf een trekpleister die vervolgens, zo is de bedoeling, bezoekers rechtstreeks naar de mall voert. En dan is er ook nog het eveneens zeer opvallende gebouw The Shed met evenmin bescheiden ambities: het wil dé culture attractie van New York worden met plaats voor álle kunsten.
Kunst maakt deel uit van de shoppingmall. Shoppers passeren grote kunstinstallaties en mogen zelf een steentje bijdragen door op bepaalde plekken in het gebouw te tekenen of een tekst achter te laten.
Een shoppingmall is overigens tamelijk uitzonderlijk op Manhattan. Er is er een in het zuiden van het eiland (de erg chique The Mall at the World Trade Center), je hebt Brookfield Place, en een nabij Central Park (de wat minder chique en niet erg grote The Shops at Columbus Circle). Shoppingmalls nemen veel ruimte in beslag en ruimte is hier peperduur. Maar geld speelt geen enkele rol.
Als het project straks klaar is moet je in vijftien foodcourts terecht kunnen om je trek te stillen.
Het is bekend: wil je zeker in de VS nog scoren als shoppingmall dan zijn winkels niet langer voldoende. Zo ook hier. Bezoekers treden een wereld binnen waarvan ze even, heel even maar hoor, deel mogen uitmaken: de wereld van de New Yorkse happy few. Dat gevoel, dat is misschien wel de belangrijkste attractie.