Voor consumenten is het een onlinesupermarkt met die grappige bezorgwagentjes, maar in de kern is Picnic een techbedrijf dat boodschappen levert, stelt chief technology officer Daniel Gebler. Artificial intelligence speelt daarin een grote rol. “De belangrijkste vraag is hoe we een AI-propositie bouwen naast een bestaand doel. Dat is complexe materie.”

Picnic noemt zichzelf een techbedrijf, geen onlinesupermarkt. Waarom?
“We noemen onszelf niet zo, we zíjn het. Picnic is een techbedrijf dat als propositie een onlinesupermarkt is, maar daarnaast kunnen we nog veel meer doen dan alleen boodschappen bezorgen. Dat is alleen maar mogelijk omdat het bedrijf vanaf de oprichting technologie en data centraal stelde. Vanuit die basis zijn we verder gegroeid. Technologie is aan de ene kant onze hoeksteen en de fundering. Aan de andere kant is het de drijvende kracht achter elke verbetering die we doorvoeren.”

Dat zou dan voor elke onlinesupermarkt gelden.
“Het gaat niet per se hand in hand. Als je actief bent op het gebied van e-commerce heb je zeker...