Het creëren van een luxe gevoel kan simpel zijn en heeft niet altijd met edelmetaal of krokodillenleer te maken. Kijk naar deze RetailTrends-editie die door zijn speciale cover plotseling een feestelijk decembercadeau met een luxe tintje is.


Voor retailers kan het ook eenvoudig zijn en betekent luxe aanbieden niet per se dat je productprijzen minimaal vier, en nog liever vijf of zes cijfers moeten hebben. Iedere retailer die erin slaagt zijn klant het gevoel te geven dat hij iets extra’s krijgt, verkoopt een vorm ervan. Dat verlaagt de drempel. Zelfs Lidl claimt in deze tijd van het jaar ‘vijfhonderd luxeproducten’ te verkopen. ‘Het luxefeest kan beginnen!’ schreeuwt de discounter boven zijn folder met kerstklokbeschuitjes en roomboterfiguren.


Zoals je in het vorige nummer van RetailTrends kon lezen, bracht ik onlangs een bezoek aan Tel Aviv voor een duik in het techlandschap aldaar. Tussen de bedrijven door kwam ook het retail- en merkenlandschap in Israël aan bod. Dat is over het geheel genomen niet al te indrukwekkend, maar een van mijn gesprekspartners vestigde mijn aandacht op...