Ik ben gek op luxe. Zo houd ik erg van handgemaakte horloges. Ik was onlangs op bezoek bij Lange und Söhne, gevestigd nabij Dresden. Ze maken daar de allermooiste, alleringewikkeldste horloges ter wereld.
De leiding over de techniek en het design is trouwens in handen van een Nederlander, Tony de Haas, die, helemaal by the way, vroeger drummer wilde worden en nog les heeft gehad van Caesar Zuiderwijk, maar de vraag naar beroepsdrummers in Nederland is nogal klein – hier raak ik geloof ik de weg kwijt.
Ik was dus op bezoek bij Lange und Söhne en zag die allermooiste, alleringewikkeldste horloges tot stand komen. Wat een vakmanschap zeg! Elke dag acht uur lang met minipincetjes in de weer met uiterst minieme en uiterst kostbare onderdeeltjes. Je zal ’t maar doen. Eerdergenoemde Tony de Haas doet ’t en als hij klaar is met dit monnikenwerk gaat hij thuis lekker een potje drummen. Voor een halve ton heb je al een Lang und Söhne. Dat is toch echt geen geld voor wat gerust de Mona Lisa van de handgemaakte horlogemerken genoemd mag worden.
WAT EEN WEGGEVERTJES
Ik ben gek op luxe. Zo houd ik erg van handgemaakte horloges. Ik was onlangs op bezoek bij Lange und Söhne, gevestigd nabij Dresden. Ze maken daar de allermooiste, alleringewikkeldste horloges ter wereld.
De leiding over de techniek en het design is trouwens in handen van een Nederlander, Tony de Haas, die, helemaal by the way, vroeger drummer wilde worden en nog les heeft gehad van Caesar Zuiderwijk, maar de vraag naar beroepsdrummers in Nederland is nogal klein – hier raak ik geloof ik de weg kwijt.
Ik was dus op bezoek bij Lange und Söhne en zag die allermooiste, alleringewikkeldste horloges tot stand komen. Wat een vakmanschap zeg! Elke dag acht uur lang met minipincetjes in de weer met uiterst minieme en uiterst kostbare onderdeeltjes. Je zal ’t maar doen. Eerdergenoemde Tony de Haas doet ’t en als hij klaar is met dit monnikenwerk gaat hij thuis lekker een potje drummen. Voor een halve ton heb je al een Lang und Söhne. Dat is toch echt geen geld voor wat gerust de Mona Lisa van de handgemaakte horlogemerken genoemd mag worden.
WAT EEN WEGGEVERTJES
Had ik al gezegd dat ik gek ben op luxe? Twee jaar terug bezocht ik Kiton in Napels. Kiton maakt de allermooiste, allerfijnste maatpakken ter wereld. Dat doen ze daar in een oud, ietwat vervallen pand, ook nog in de smerigste stad van West-Europa. De kleermakers zien eruit alsof ze al een jaartje of tachtig, negentig dag in dag uit maatpakken maken. De rondleiding was geheel in het Italiaans. Wel een beetje apart als je die taal niet verstaat, maar even zo goed genoot ik er immens van. Voor dertigduizend euro heb je al zo’n Napolitaans maatpak, niet weinig. Of eigenlijk ook wel als je ziet wat je ervoor terugkrijgt. Kiton is echt de Mona Lisa onder de maatpakken.
Luxe, daar maak ik echt geen geheim van, luxe, ik houd ervan. Ik mocht ooit de Aston Martin-fabriek aan de Banbury Road in Bloxham bezoeken. Aston Martin kort samengevat: mooiste automerk aller tijden. Vooral de Aston Martin DB6 is toch wel de Mona Lisa onder de auto’s. En wat een vakmanschap van die Britten! Die ook nog, dat spreekt voor zich, door en door Brits zijn. En je hebt al een Aston Martin voor anderhalve ton, wat eigenlijk een weggevertje is als je beseft dat je hier van doen hebt met de Mona Lisa onder de automerken.
Wilt u weten wat de allermooiste winkel ter wereld is? Ja, als retailer wilt u dat natuurlijk wel weten. Dat is Hermès op de linkeroever in Parijs, aan de Rue des Sèvres. De winkel bevindt zich in een voormalig art-décozwembad en de buitenkant is erg mooi, maar de binnenkant is adembenemend mooi. Ontworpen door Denis Montel, die kent u vast wel.
En als u hem niet kent dan kunt u vanaf nu als retailers onder elkaar melden: “Wat? Kennen jullie Denis Montel niet? De beste retaildesigner ter wereld – en jullie kennen hem niet???” En die adembenemende binnenkant zit en ligt en staat boordevol luxe-artikelen, wat goed uitkomt, want luxe is echt mijn ding. Zeker dingen van Hermès, want dat is toch de Mona Lisa onder de highend merken.
Wel een beetje jammer dat ik een modaal inkomen heb.
Hans Verstraaten was o.a. hoofdredacteur van Nieuwe Revu en Management Team. Hij bedenkt nu bladen en portals voor bedrijven en organisaties en is columnist voor Libelle. Voor RetailTrends belicht hij elke maand retailonderwerpen door de bril van de consument. Reageren? Mail naar hansverstraaten@ retailtrends.nl.