Een column schrijven, terwijl de wereld in een paar weken veranderd is. Toen we begonnen met deze editie wisten we nog niets van de transformatie die zo onwaarschijnlijk snel op ons is afgekomen. En die zoveel voor ons allemaal betekent. En waardoor we ook gedwongen zijn om de veelbesproken digitale transformatie snel samen vorm te geven. Voor elk bedrijf, voor de retail, voor medewerkers en voor klanten.


Voor dit nummer heb ik vrouwen gekozen die ik de afgelopen jaren in mijn carrière ben tegengekomen. Vrouwen die een diepe indruk op mij maakten. Met hun moed om te veranderen, hun ondernemersgeest, hun doorzettingsvermogen. En hun geloof in dat het anders moet én anders kan. Juist de eigenschappen die we nu als samenleving hard nodig hebben, want niemand van ons kon bevroeden dat de impact van een klein virus zo groot kon zijn.


Ook binnen Albert Heijn ben ik me weer extra bewust van de cruciale rol die we in onze samenleving vervullen. Voedsel is onze eerste levensbehoefte, maar aandacht en warmte komen direct daarna. Wat ben ik dan ook trots op alle vakkenvullers en andere medewerkers die zich nu vol inzetten voor onze klanten. En op de ouders die hun kinderen bij ons laten werken. En natuurlijk op alle leveranciers en partners. Ook ben ik onder de indruk van de zorg; de kracht en moed van iedereen raakt me. Velen in Nederland spreken hun dank uit voor deze helden. Daarbij valt het me op dat juist in onze meest vitale sectoren zo veel vrouwen werken.


Goed gesprek
Op dit moment van schrijven is het nog onzeker hoe de maatregelen uitpakken. Maar ik zie ook kansen – hoe naar deze situatie ook is. De saamhorigheid in Nederland is nog nooit zo groot geweest: er ontstaan allerlei initiatieven om elkaar te helpen, maar ook nieuwe ideeën hoe je thuis het leven leuk kunt maken. Koken met houdbare producten, spelletjes spelen, tuinieren en digitaal sporten worden afgewisseld met nieuwe manieren van thuiswerken. De introductie van bijvoorbeeld Microsoft Teams en Skype is bijzonder snel en soepel verlopen. De vraag blijft natuurlijk: hoe blijvend zijn deze ontwikkelingen? Juist nu de wereld transformeert? Toch zou het mij niet verbazen als 2020 door deze situatie het jaar wordt dat we massaal digitaal zijn geworden.


Ik wens iedereen de moed, het doorzettingsvermogen en bovenal de ondernemingsgeest en veerkracht toe van de personen in dit nummer. Maar persoonlijk hoop ik bovenal dat dit ook het jaar wordt waarin we samen meer in verbinding staan, en met een goed gesprek aan tafel het leven vieren.


Marit van Egmond
Gasthoofdredacteur RetailTrends