Powervrouw: Isabel Boerdam, Green Food Lab

In deze RetailTrends-editie aandacht voor drie powervrouwen. Echte entrepeneurs. Alle drie zagen ze een niche waar iedereen overheen keek. Hun keuken veranderde in een lab, waar ze experimenteerden met zelfbedachte vegamenu’s, biertjes en deo’s. De belangrijkste ingrediënten? Passie, lef, doorzettingsvermogen en – vooral – timing.  In dit artikel aandacht voor Isabel Boerdam, oprichter Green Food Lab.

In deze RetailTrends-editie aandacht voor drie powervrouwen. Echte entrepeneurs. Alle drie zagen ze een niche waar iedereen overheen keek. Hun keuken veranderde in een lab, waar ze experimenteerden met zelfbedachte vegamenu’s, biertjes en deo’s. De belangrijkste ingrediënten? Passie, lef, doorzettingsvermogen en – vooral – timing.  In dit artikel aandacht voor Isabel Boerdam, oprichter Green Food Lab.


“Ik ben al vanaf mijn negende vegetariër, maar toen ik als student zelf het fornuis moest bedienen, merkte ik hoe lastig het is om dagelijks een gevarieerd en vegetarisch menu op tafel te zetten. Ik besloot me meer in het voedingsonderwerp te verdiepen en er ging een wereld voor me open: de vegetarische keuken is ontzettend interessant en sluit goed aan bij een gezond en duurzaam eetpatroon.
 

Ik wilde mijn enthousiasme en kennis graag delen en tegelijk anderen een ellenlange speurtocht naar de ‘juiste’ voeding besparen. Daarom riep ik het food- en lifestyleblog De Hippe Vegetariër in het leven. Naast mijn master struinde ik YouTube-filmpjes af over het opzetten en onderhouden van zo’n blog. Het was soms lastig als ik weer eens uren aan het bloggen was, terwijl mijn vrienden op het terras zaten. Maar ik was enorm gedreven en had steeds meer een duidelijk doel: vegetarisch eten beter op de kaart zetten. Een onderwerp dat toentertijd echt nog in de kinderschoenen stond.


Na mijn studie ging ik aan de slag bij een internationaal communicatiebureau en ondertussen bleef ik actief bezig met De Hippe Vegetariër. Het ontwikkelde zich meer en meer tot een echt bedrijf. Inmiddels is het met 350 duizend unieke bezoekers per maand het grootste vegetarische platform van Nederland. In 2016 kwam het boek De Hippe Vegetariër uit en twee jaar later volgde de opvolger Vegabijbel. Ook werd ik steeds vaker door foodbedrijven benaderd. Ze vroegen me onder meer mee te denken over nieuwe producten of receptontwikkeling. Het een leidde tot het ander. Ik besloot mijn baan op te zeggen en ging verder als freelancer, waardoor ik mijn handen vrij kreeg voor het grote werk. Zo bedacht ik de Nationale Week Zonder Vlees, een initiatief om consumenten aan te sporen een week lang geen vlees en vis te eten. Ik weet nog dat ik op het nieuws hoorde: ‘Vandaag start de Nationale Week Zonder Vlees in Nederland.’ Het werd zoveel groter dan ik aan mijn keukentafel had bedacht.


'Het werd zoveel groter dan ik aan mijn keukentafel had bedacht'
 

Dit smaakte naar meer. Binnen anderhalf jaar bouwde ik een team van vijftien meiden om me heen. Samen met hen wil ik de vleescultuur verder doorbreken en ervoor zorgen dat consumenten vaker gezonde en plantaardige keuzes maken. Vanuit die gedachte ondersteunen en adviseren we foodbedrijven en helpen we ze hun complexe, plantaardige verhaal succesvol naar buiten te brengen. Ik noem het onderwerp complex, omdat er de afgelopen jaren veel onduidelijkheid over is ontstaan. Want wat is nou écht gezond en duurzaam? En wat niet?


Sinds de start van Green Food Lab hebben we ons specialisme voor tientallen projecten ingezet. Zo introduceerden we het Finse merk Gold & Green met hun Pulled Oats in Nederland, hielpen we KFC bij hun landelijke vegalancering, ontwikkelden we recepten voor onder meer Becel en Kwekkeboom en organiseerden we onlangs de derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees, waar ook grote retailers als Albert Heijn, IKEA en De Bijenkorf aan deelnamen.


Bij ondernemen horen de nodige uitdagingen en opofferingen, maar ik vind het heerlijk om aan het roer van mijn eigen scheepje te staan. Het liefst marcheer ik nog heel lang met mijn vegetarische vlaggetje door Nederland om zo een significante bijdrage te leveren aan het mainstream worden van plantaardig voedsel. Er zijn al stappen gezet, maar écht kleur bekennen doen supermarkten en voedingsproducenten naar mijn mening nog te weinig. Als zij lef tonen en meer verantwoordelijkheid nemen, kunnen ze met hun aanbod en acties de vraag sturen. En zo een veel groter verschil maken met duurzame voeding.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!