Hoewel Gucci dit jaar alweer honderd kaarsjes uitblaast, behoort het van oorsprong Italiaanse luxemerk nog lang niet tot het verleden. In tegendeel: het iconische GG-logo prijkt steeds vaker op de borst van hippe Gen-Z’ers en millennials. Hoe het stokoude modehuis zoveel jonge harten verovert.

Florence, 1921. De Italiaan Guccio Gucci, zoon van een succesvolle zakenman, richt zijn eerste winkel in lederwaren op. Gucci’s passie voor mode ontstond al ruim voor die tijd: in 1898, toen hij als zeventienjarige naar Parijs en Londen reisde. Als maître d’hôtel raakte hij daar gefascineerd door de luxe bagage van hotelgasten. 

Dankzij zijn vakmanschap en designs die zijn geïnspireerd op wat hij zoal tegenkomt in de Europese wereldsteden, groeit Gucci’s winkeltje snel uit tot een succes. De oprichter voegt andere mode-items toe aan zijn assortiment, opent meerdere boetieks en laat zijn zoons Aldo, Vasco, Ugo en Rodolfo meedraaien met het groeiende bedrijf. 

In 1953 is de eerste overzeese Gucciwinkel een feit, met de opening van een filiaal in Manhattan. Na zijn...