De echte ondernemers staan op in barre tijden. Dat is het afgelopen jaar wel gebleken. Veel initiatieven uit de retail werden op social media gedeeld, geliket en enthousiast becommentarieerd. Fantastisch om te zien hoe lokale detaillisten en winkelketens en uit nood geboren provisorische bezorgdiensten van de nood een deugd maakten.

Met een glimlach en een praatje brachten vrijwilligers en winkelmedewerkers bestellingen bij de mensen thuis. Vaak vergezeld van een handgeschreven kaart als bedankje. Blijf die optie bieden. Ik wil graag extra betalen om de deur open te doen voor een persoonlijke bezorgservice van producten met een verhaal.

Het was daarnaast opmerkelijk dat vele vindingrijke acties draaiden om solidariteit en saamhorigheid. Ook de blauwe reus heeft zich na de handdoekjesaffaire met een boze Tjeerd snel hersteld met de actie om lokale restaurants in zijn XL-vestigingen schapruimte te bieden. De ander helpen maakt trots.

Was 2020 het jaar van de hartverwarmende koop lokaal-campagnes, ik voorspel dat 2021 draait om ‘maak het persoonlijk’. Het is een cliché, maar oprechte aandacht is onbetaalbaar. Dat...