Over de IT-revolutie in retail hoor je al jarenlang ontzettend veel (oké, tijdens corona wat minder). Maar over die andere retailrevolutie – de opkomst van reviews – hoor je veel minder. Toch kan een merk eigenlijk niet meer zonder. Maar waar anno 2021 op te letten? Tip van de sluier en wellicht wat verrassend: consumenten waarderen met name genuanceerde beoordelingen.

Quirine Storm van Leeuwen is contentanalist bij Capterra, een onderneming die bedrijven adviseert op het gebied van software, maar ook regelmatig onderzoek doet en onderdeel is van Gartner. Bijvoorbeeld over reviews en de opvattingen daarover van een doorsnede van het Nederlandse volk. Uit het Capterra Review Onderzoek 2020 blijkt dat corona ook zijn invloed heeft opratings.

“22 procent van de ondervraagde consumenten leest nu vaker waarderingen dan vóór de pandemie. Daarin schuilt een trend. Het belang van reviews blijft toenemen. De pandemie dwingt mensen om meer online te kopen, waaronder producten die ze nooit eerder hebben gekocht. Het maken van de juiste beslissing is niet makkelijk in je eentje achter een scherm....