Elke maand een nieuwe doos met wijnen die steeds beter bij je persoonlijke smaak passen. Dat is in een notendop Vinobox, een jong Nederlands concept met grote ambities. “Wij willen de regie in de online aardverschuiving in de wijnmarkt.”

Vinobox is volgens oprichter Flip Harmsma een beetje ‘achteruit hollend’ ontstaan. Er was een ideaal en daaromheen is een businessmodel gebouwd. “We hadden niet allerlei solide Excelbestanden, maar zijn gewoon aan de slag gegaan”, verduidelijkt Harmsma.

Het ideaal klinkt simpel: zorgen dat iedereen goede wijn kan krijgen. Maar dat is nog best complex. “Er is zó veel wijn beschikbaar en de klassieke markt is heel ondoorzichtig en probeert dat ook te blijven. Daar wilde ik graag mee breken.” Wat er zo ondoorzichtig is aan de traditionele wijnmarkt? “Een groot deel is afkomstig van een blend die gemaakt is van druiven, ingekocht bij druiventelers, waarvan onderzocht is dat veel mensen die acceptabel vinden”, legt Harmsma uit. “Slechts een klein percentage komt daadwerkelijk van de wijnboer die daar met passie aan heeft...