Retail en technologie vormen een magische combinatie, omdat retail nauw verbonden is met het leven van consumenten. En retailtech strekt zich uit tot alle facetten van de retailoperatie. Het meest tot de verbeelding spreekt technologie die de interactie tussen consument en retailer gemakkelijker of beter, en bij voorkeur ook leuker maakt. Daarvan zien we nog niet zoveel concrete voorbeelden die het ‘gadgetniveau’ overstijgen.

Voicetechnologie brengt daar verandering in. In de Verenigde Staten heeft een op de vijf consumenten een smartspeaker, de meeste van Amazon (Alexa) of Google (Home). Waar Amazon zich vooral op haar eigen platform richt zoekt Google samenwerking met retailers (Ahold, Auping) en producenten (Philips). Bij de introductie van de Nederlandse Google Home noemde Pim van der Feltz, ceo van Google Nederland, voice ‘de toekomst van internet’.

Het succes van conversational commerce
Wie voice zegt, zegt machine learning en artificial intelligence. De systemen zijn zeker niet feilloos, wel zelflerend. De juistheid van woorden en de nauwkeurigheid van grammatica worden veel minder belangrijk...