"Fysieke retail is niet dood. We zien met z’n allen hoe belang rijk het is dat we weer kun nen winkelen, hoe leuk het is.” Is getekend, Rodney Lam, ceo van Daily Paper, verderop in dit magazine. Nota bene een merk dat als online blog begon en pas na zes jaar een eerste fysieke winkel opende. Inmiddels zijn er ook brandstores in Londen en New York. En daar blijft het niet bij. Lam: “Als iemand je winkel binnenstapt, kun je een full experience geven.”
Het is natuurlijk mooi dat deze Stores That Wow-special uitkomt in een periode waarin na lange tijd weer wat optimisme klinkt over fysieke winkels. Niet alleen van hardcore bricks believers, ook in de vorm van concrete cijfers. Een paar voorbeelden: voor het eerst sinds 2010 is het aantal fysieke winkels in Nederland gestegen, meldde het CBS onlangs. Op 1 januari 2022 waren er 83.810 winkels, 655 meer dan een jaar eerder. Non-foodretailers zien hun omzetten al een aantal maanden achter elkaar groeien, óók zonder ‘corona-effect’ meegerekend. Online lopen de omzetten juist behoorlijk terug. De gevreesde golf van faillissementen in de...
We kunnen moeilijk van elk leegstaand winkelpand een darkstore maken
"Fysieke retail is niet dood. We zien met z’n allen hoe belang rijk het is dat we weer kun nen winkelen, hoe leuk het is.” Is getekend, Rodney Lam, ceo van Daily Paper, verderop in dit magazine. Nota bene een merk dat als online blog begon en pas na zes jaar een eerste fysieke winkel opende. Inmiddels zijn er ook brandstores in Londen en New York. En daar blijft het niet bij. Lam: “Als iemand je winkel binnenstapt, kun je een full experience geven.”
Het is natuurlijk mooi dat deze Stores That Wow-special uitkomt in een periode waarin na lange tijd weer wat optimisme klinkt over fysieke winkels. Niet alleen van hardcore bricks believers, ook in de vorm van concrete cijfers. Een paar voorbeelden: voor het eerst sinds 2010 is het aantal fysieke winkels in Nederland gestegen, meldde het CBS onlangs. Op 1 januari 2022 waren er 83.810 winkels, 655 meer dan een jaar eerder. Non-foodretailers zien hun omzetten al een aantal maanden achter elkaar groeien, óók zonder ‘corona-effect’ meegerekend. Online lopen de omzetten juist behoorlijk terug. De gevreesde golf van faillissementen in de winkelstraat na het beëindigen van de coronasteun blijft nog altijd uit. Tot nu toe gingen dit jaar minder winkel bedrijven op de fles dan vorig jaar. De enige grote faillissementen die de afgelopen periode te melden vielen waren die van onlinespelers Bakker.com en Drogisterij.net.
Toch zullen veel retailers momenteel niet rustig slapen. Naadloos rolt de sector van de ene in de andere crisis. Inflatie, grondstofgebrek en dramatisch gedaald consumentenvertrouwen leiden tot grote zorgen. En dan is er nog het personeelstekort: geen sector zag deze problematiek de afgelopen maanden zo sterk toenemen als de detailhandel. Kleinere filialen van winkelketens moeten soms tijdelijk de deuren sluiten omdat het personeel nodig is in grotere winkels.
‘We kunnen moeilijk van elk leegstaand winkelpand een darkstore maken’
Na deze crisis komt ongetwijfeld weer een volgende. U herinnert zich wellicht nog de jaren waarin het warme weer menig non-foodretailer tot wanhoop dreef. Daarvoor was het de kapitaalcrisis die uitmondde in een algehele economische teruggang. En steeds vielen spelers om, maar ‘de fysieke retail’ als geheel heeft alle stormen doorstaan. En dat niet alleen: nog steeds komen er nieuwe succesverhalen bij en kiezen ook merken of online-spelers voor een plek in het straatbeeld. Dus ja, natuurlijk is er toekomst voor ‘de fysieke retail’. We kunnen toch moeilijk van ieder leegstaand winkelpand een darkstore van een flitsbezorger maken?
Daarover gesproken, in deze RetailTrends een uitgebreid verhaal over deze meest besproken retailontwikkeling van de afgelopen tijd. Anders dan gemeenten en omwonenden tonen marktkenners zich bovenal positief. Die zien zelfs ruimte voor veel bredere inzet. Fashion, boeken: straks allemaal binnen tien minuten in huis?
Teun van de Keuken schreef onlangs een wat simplistische column in de Volkskrant, over ‘deze idiote tijd’ met ‘walgelijke en decadente flitsbezorgers’ die ‘de stad kapot maken’. Hij roept op tot een boycot en vraagt zich af ‘waarom elke impuls direct bevredigd moet worden’. In hetzelfde stukje hekelt hij de auto en de roltrap. Ongetwijfeld gaat hij zelf wekelijks te voet naar de graanboer om de basis voor zijn brood te halen en knijpt hij eigenhandig zijn melk rechtstreeks uit de uier. Maar de realiteit is dat de rest van de mensheid al sinds jaar en dag elke ontwikkeling omarmt die bijdraagt aan meer gemak in het leven. Winkel – webshop – flitsbezorger is in die zin een logisch rijtje. Of je het leuk vindt of niet.