Postorderbedrijven die willen overleven, nemen afscheid van de papieren catalogus. Dat concludeert GfK na onderzoek naar de succesfactoren van online warenhuizen, meldt het AD maandag.
Volgens GfK staan de traditionele postorderaars die een paar jaar terug volledig zijn overgestapt op online er nu het beste voor. Wehkamp is daarvan een goed voorbeeld, meent het onderzoeksbureau. In 2005 werd afscheid genomen van de vuistdikke gids. Enerzijds vanuit kostenoogpunt, anderzijds vanuit veranderend koopgedrag van consumenten. Ook Otto schrapte vier jaar terug de catalogus, terwijl de Nederlandse tak van Neckermann in juli aankondigde te stoppen met de gids.
Het Duitse E-commerce Center Handel trok onlangs een andere conclusie. Webwinkels die naast hun online shop een fysieke catalogus hebben, doen het juist beter op de markt dan pure online spelers, aldus de organisatie. De catalogus zou de omzet voor online retailers zelfs het meeste kunnen stuwen.
Eerder: 'Catalogus stuwt omzet webwinkels’
'Einde voor papieren catalogus'
Gepubliceerd op 3 september 2012 om 00:00
Reacties 0