De supermarktbranche heeft zijn omzet in augustus 2012 met 0,5 procent zien groeien. De omzet kwam vorige maand uit op 3,08 miljard euro, tegenover 3,07 miljard euro eem jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.
Het gemiddelde bedrag op de kassabon daalde met 2,1 procent tot 21,04 euro. Wel werden er 2,7 procent meer kassabonnen uitgegeven. GfK verwacht dat de supermarktomzet in 2013 met 1,5 procent zal stijgen. Deze groei is vooral toe te schrijven aan de btw-verhoging naar 21 procent.
De kans is groot dat veel consumenten door de btw- en accijnsverhoging hun boodschappen bij onze oosterburen doen. Zo blijkt dat 35 procent van de huishoudens in Limburg het afgelopen jaar een buitenlandse supermarkt bezocht. Van de totale foodbesteding werd bijna vier procent in het buitenland uitgegeven. Vooral wijn/aperitieven, sanitaire producten en frisdrank/vruchtensappen worden vaak over de grens gekocht.
De cijfers van GfK laten ook zien dat het consumentenvertrouwen in september stabiel ligt op -38. Consumenten hebben daarentegen wel iets meer vertrouwen in de economische situatie van het komende jaar.
Lichte omzetplus voor supers
Gepubliceerd op 11 september 2012 om 00:00
Reacties 0