'AH is een onbetrouwbare partner'

Albert Heijn heeft eenzijdig besloten vanaf volgende week maandag twee procent minder te betalen op alle facturen van leveranciers. De marktleider negeert met het besluit inkoopcontracten. Onacceptabel, ontwettig machtsmisbruik en onbetrouwbaar, zijn de reacties vanuit publiek, leveranciers en politiek.

"Te gek voor woorden", vindt Albert Jan Maat, voorzitter van land- en tuinbouworganisatie LTO. Maat vindt dat de Nederlandse mededingingsautoriteit NMA naar de zaak moet kijken. Partijen in de keten gaan wat hem betreft 'nooit akkoord' met deze eis. Albert Heijn verdient zo 'over de ruggen van de leveranciers'. "Met dit soort acties kunnen we nooit een duurzame keten opbouwen."

Ook de Nederlandse Melkveehouders Vakbond reageert afwijzend. Voorzitter Hans Geurts noemt het een klap in het gezicht. Hij meent dat leveranciers, waaronder de zuivelfabrikanten, collectief hun rug recht moeten houden en de eenzijdig aangekondigde korting niet moeten accepteren.

SP-Tweede Kamerlid Sharon Geesthuizen vreest dat dit het laatste zetje kan zijn om kleine leveranciers in een faillissement te duwen. De politica heeft naar aanleiding van de actie van AH de demissionaire minister van Economische Zaken gevraagd hoe hij dit misbruik van marktsmacht gaat bestrijden.

Een woordvoerster van Albert Heijn bevestigde dat het bedrijf een extra korting van twee procentpunt heeft geëist van leveranciers. Het supermarktconcern krijgt al korting omdat het een grote afnemer is van producten. Omdat de keten de afgelopen maanden groeide, onder meer door de overname van tientallen C1000-winkels, wil het nu meer korting.

'Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door groei in volume. Om deze groei te faciliteren vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt', staat in de AH-brief aan de leveranciers. Volgens LTO zou de extra korting per 17 september in moeten gaan.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!