Twee derde van de online winkeliers besteedt geen extra budget aan marketing of promotie in de aanloop naar de feestdagen. Dat blijkt uit een onderzoek dat Marktplaats Zakelijk onder ruim driehonderd webwinkeliers heeft laten uitvoeren door Blauw Research. Van de online verkopers die zich voorbereiden op de decembermaand, is echter de helft in september of eerder al gestart met de voorbereidingen.
Uit de cijfers blijkt dat bijna zeventig procent van de respondenten de feestdagen van belang vindt voor zijn verkoop. Daarnaast verwacht ruim dertig procent van de ondervraagden een omzetstijging in aanloop naar de maand december. Slechts 39 procent van de webwinkeliers heeft echter speciale acties voor de feestdagen en 22 procent breidt zijn assortiment speciaal voor de decembermaand uit. Wel geeft ongeveer een derde van de e-tailers aan in december een grotere voorraad dan normaal te voeren.
“Het is in aanloop naar de feestdagen van groot belang om er als webwinkelier voor te zorgen dat je wordt gevonden door de consument en het lijkt erop dat veel online verkopers dat nog onderschatten”, aldus Marktplaats-directeur Olivier van Duijn. Volgens Van Duijn leert zoekgedrag op zijn site dat Nederlanders al in augustus op zoek gaan naar sinterklaas- en kerstspullen. “Online ondernemers laten hierbij kansen liggen.”
In tegenstelling tot de winkelstraat, is het online minder gebruikelijk om de webwinkel af te stemmen op de feestdagen: slechts tien procent van de webwinkels zal worden gehuld in een winterse lay-out. Een op de vijf webwinkeliers zal voor de feestdagen de mogelijkheid aanbieden om goederen op te halen en een op de tien e-tailers bezorgt zijn kerstproducten gratis.
Webwinkelier laat kansen liggen rond feestdagen
Gepubliceerd op 24 september 2012 om 00:00
Reacties 0