Felle kritiek op ING-plan

Politici eisen opheldering van minister Dijsselbloem van Financiën over het plan van ING om bedrijven inzicht te geven in betaalgegevens van klanten. Kamerleden van PvdA, CDA en D66 hebben hiervoor vragen ingediend.

ING wil dit jaar starten met een proef waarbij de bank bedrijven inzicht geeft in het betalingsgedrag van klanten om hun gepersonaliseerde aanbiedingen te doen. Klanten moeten daarvoor toestemming geven. ING zegt dat adverteerders de klantgegevens niet in handen krijgen. De bank analyseert de gegevens, waarna bedrijven ze gebruiken voor hun marketing.

De klant ziet de advertenties binnenkomen in zijn internetbankmail en niet via zijn persoonlijke mail. Als hij gebruikmaakt van de aanbieding en afrekent met zijn ING-bankpas krijgt hij een deel van het geld terug van de bank, ING krijgt dat vervolgens vergoed van het bedrijf.

“Het is een proef en de omstandigheden zijn nog niet duidelijk, maar het mag duidelijk zijn dat aan de marketingplannen van ING zeer strenge voorwaarden worden gesteld”, zegt een woordvoerder van het College bescherming persoonsgegevens tegen Emerce.

De Consumentenbond volgt met argusogen de plannen van ING. Met name het feit dat de bank in een dergelijke situatie klantdata voor een ander doel gebruikt dan waarvoor ze verstrekt zijn, is de bond tegen het zere been.

“Wat ons betreft kan een partij gegevens die van jou zijn niet verkopen of delen, zegt Consumentenbond-directeur Bart Combée. “Gegevens over geld zijn zeer privacygevoelig en jouw eigendom. Je relatie met een bank is op vertrouwen gebaseerd. Het delen van klantgegevens door een bank met andere commerciële partijen staat daar haaks op.”

Voor consumenten die hun data willen delen, moet ´glashelder´ zijn waarvoor ze exact toestemming geven en hoe wordt voorkomen dat er misbruik van wordt gemaakt.

ING is zich bewust van de privacygevoeligheid van het plan. Klanten begrijpen volgens directeur particulieren Hans Hagenaars echter dat ING hun vertrouwen niet zal beschamen. “Ik zal Albert Heijn nooit toestemming geven om direct met de klant aan de slag te gaan. Daar blijft de bank tussen als bescherming.”

Eerder:
ING geeft retailer inzicht in transactiegegevens

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!