EtailTrends 2 geeft in het thema Betaaltrends een tussenstand van de nieuwste betaalmogelijkheden. RetailNews belicht deze week vijf onderwerpen rond betalen. Vandaag: afrekenen via wearable devices.
De betaalmarkt is volop in ontwikkeling. Nieuw valuta en betaalmethoden ontstaan nu de technologie steeds meer mogelijkheden biedt. Naast afrekenen met unieke lichaamskenmerken werken partijen aan betaalmogelijkheden via draagbare apparaten zoals de Google Glass of een smartwatch.
PayPal en Samsung bijvoorbeeld ontwikkelen samen een betaaloplossing die draait op de smartwatch Samsung Gear 2. Met de PayPal-app kunnen consumenten inchecken en afrekenen bij winkeliers. Daarnaast kunnen zij met het intelligente horloge punten sparen, aanbiedingen inwisselen en betalingsmeldingen ontvangen. De app is vanaf april dit jaar te gebruiken.
De Nederlandse startup EAZE introduceert een betaalwijze waarbij consumenten via hun Google Glass in bitcoins kunnen afrekenen. Klanten kijken daarbij naar een QR-code en knikken om de rekening te voldoen.
Hoewel deze ontwikkelingen afrekenen via wearables dichterbij brengen, verwacht managing partner Shikko Nijland van Innopay op korte termijn nog geen gevolgen voor retailers. “Nog maar heel weinig consumenten beschikken over een wearable. Daarnaast zijn de POS-systemen bij winkeliers er nog nauwelijks op ingericht.”
In de praktijk is afrekenen op deze wijze dus nog niet snel mogelijk. “Vooralsnog is betalen via wearables een leuke gimmick die door innovators of early adopters wordt gebruikt.”
Pas wanneer de penetratiegraad onder consumenten hoger ligt, wordt het commercieel interessant voor een retailer om deze betaalvorm te faciliteren met zijn POS-systeem. In die situatie is het handig als partijen binnen de betaalmarkt en retailers samenwerken. “Als bijvoorbeeld de pinterminals worden voorzien van een overkoepelende technologie die werkt voor wearables van alle partijen, is het voor een winkelier eerder mogelijk hierop in te spelen.”
Als het eenmaal zover is zal afrekenen via wearables naast kortere wachttijden bij de kassa zorgen voor een andere check-outbeleving. De transactie vindt namelijk plaats op de achtergrond. “Voor een klant die zijn boodschappen heeft gescand, het overzicht terugziet op bijvoorbeeld zijn smartwatch en vervolgens via zijn horloge afrekent is de betaling een naadloos onderdeel van zijn customer journey.”
EtailTrends 2 gaat met het thema betalen verder in op de ontwikkelingen binnen betaalverkeer. Zo is er aandacht voor de mogelijkheden die iBeacons retailers bieden en de bestel- en betaalapp Yes.Tap die wachttijden voor de kassa verkort. Ook worden near field communication (NFC) en vreemde valuta belicht. Eric van Vuuren, business developer bij Equens en host van de expertgroep Transactions van Shopping2020 beantwoordt vijf vragen over digital wallets die dit jaar hun opmars maken.
EtailTrends 2 verschijnt eind deze week samen met het maartnummer van RetailTrends. Klik hier voor de abonnementsmogelijkheden.
Eerder:
Retail & Betalen: Biometrie
Retail & Betalen: 'E-mandate noodzakelijk voor etailers'
Retail & Betalen: Wearables
Gepubliceerd op 12 maart 2014 om 00:00
Reacties 0