Een te groot aanbod van digitale portemonnees kan vertragend werken op de acceptatie en adoptie. Daarvoor waarschuwt business developer Eric van Vuuren van betalingsverwerker Equens in het thema Betaaltrends in EtailTrends 2. “De klant kan in verwarring raken”, stelt de host van expertgroep Transaction van Shopping2020.
Nederland loopt volgens hem momenteel met de ontwikkeling van nieuwe betaaloplossingen nog achter op landen als Groot-Brittannië. “Maar dat zal veranderen”, verwacht hij. Zo wijst hij erop dat er dit jaar onder meer digital wallets van Visa en MasterCard op de Nederlandse markt komen, naast de bestaande van PayPal en Rabobank. Ook PaySquare en Equens werken volgens Van Vuuren aan het ondersteunen van digitale portemonnees.
Het is moeilijk te voorspellen wie de strijd om de digitale portemonnee in ons land wint, stelt hij. Maar als banken en creditcardmaatschappijen een product aanbieden, zal een grote groep daarvoor openstaan, omdat die veel vertrouwen bezitten. “Dat zal de acceptatie en adoptie ten goede komen.”
Van Vuuren bespreekt in EtailTrends 2 onder meer de voordelen voor retailers van een digitale portemonnee. Zo werkt een digital wallet conversieverhogend. Tevens gaat hij in op de typen digitale portemonnees en de positie binnen een omnichannelstrategie. Verder is er in het thema Betaaltrends aandacht voor de mogelijkheden van beacons en de bestel- en betaalapp Yes.Tap, die wachttijden voor de kassa verkort. Ook worden near field communication (NFC) en vreemde valuta belicht.
Reacties 0