Ranzijn tuin & dier wil zijn winkelbestand in de komende vijf jaar verdubbelen. Dat laat algemeen directeur Peter Paul Kleinbussink weten aan RetailNews. Vorige week ging de negende vestiging van de winkelketen open in Amersfoort.

Dat filiaal is de eerste in de reeks winkelopeningen, geeft Kleinbussink aan. De afgelopen jaren stonden in het teken van een herpositionering, waarbij onder meer een nieuwe huisstijl werd uitgerold naar bestaande vestigingen. “Nu zijn we toe aan uitbreiding.”

Ranzijn tuin & dier beschikt over een tuincentrum en dierenspeciaalzaak. Van de ruim tienduizend vierkante meter oppervlakte in Alkmaar bijvoorbeeld, beschikt de dierenafdeling over circa tweeduizend vierkante meter. In vijf filialen is tevens een dierenartspraktijk aanwezig, terwijl ook hondenwasstraten en trimsalons in de winkels zijn geïntegreerd. “Het is bij ons heel gewoon dat huisdieren mee de winkel ingaan”, vertelt de algemeen directeur. “Daar spelen wij op in met bakken water, hondenkoekjes of zakjes voor het geval er iets mis gaat.”

De winkelketen onderscheidt zich met dit concept van formules als Intratuin. Ook de positionering is anders, stelt Kleinbussink. “Waar Intratuin zich richt op trends, sfeer en aankleding, focussen wij ons meer op massavolume om de prijs scherp te houden.”

Met de gewenste winkelopeningen wil Ranzijn in eerste instantie zijn markt verder verdichten. De winkelketen is momenteel actief in het westelijk deel van ons land. “Die grens willen we ook enigszins oprekken, maar je zult ons nog niet in Zuid-Limburg of Oost-Groningen zien.”

Ook online staat Ranzijn een uitbreiding te wachten, stelt Kleinbussink. Inmiddels beschikt de webwinkel over 7500 artikelen, waarbij de dierenafdeling volledig online beschikbaar is. “We zijn nu bezig alle tuinartikelen daaraan toe te voegen, terwijl we de webwinkel ook in fysieke vestigingen willen integreren.”