Suitable zweert bij e-mailmarketing

Herenmoderetailer Suitable haalt een kwart van zijn online omzet uit e-mailmarketing. “Elke nieuwsbrief die we versturen, brengt omzet in het laatje”, zegt e-business manager Pieter-Jan Schutte op het congres Emerce eRetail.

Suitable heeft inmiddels 75 duizend e-mailadressen verzameld. De klant kan aangeven hoeveel mails hij wil ontvangen. Zo verstuurt Suitable behalve reguliere nieuwsbrieven onder meer ook dagaanbiedingen, order updates, nieuwe artikelen, verjaardagsmailings en een verzoek om gekochte producten te beoordelen. Een e-mail leidt volgens Schutte gemiddeld tot 4,5 procent conversie, waarbij vooral de dagaanbiedingen en verjaardagsmailings bovengemiddeld scoren.

Op de reguliere nieuwsbrief na worden alle e-mails automatisch verstuurd. Zo wordt een klant een uur na zijn bezoek aan de webwinkel erop geattendeerd dat hij een volle winkelwagen heeft verlaten. Of de klant krijgt op basis van zijn aankoophistorie de vraag of ‘hij inmiddels niet toe is aan een nieuw T-shirt’, stelt Schutte. Online bezoekers kunnen zich verder aanmelden voor een e-mailnotificatie wanneer hun maat weer voorradig is. Die specifieke mail werkt niet, stelt hij. “Maar hij heeft zich wel bij ons ingeschreven. En bijna iedereen die zich daarvoor inschrijft blijkt in de toekomst alsnog wat te kopen.”

Suitable probeert de e-mails zoveel mogelijk te personaliseren. Zo gebruikt de retailer de woonplaats van de klant onder meer om de elf fysieke vestigingen onder de aandacht te brengen. “Klanten zien in de mail waar ze de dichtstbijzijnde winkel vinden, inclusief het adres van de vestiging en foto van de filiaalmanager.” Persoonlijke mails hebben de doorklikratio volgens Schutte verhoogd van tien naar twintig procent.

De volgens stap voor de winkelketen is het personaliseren van de webwinkel. “Daar zijn we nu mee bezig”, geeft de e-business manager aan. Zo moet een klant volgens hem niet langer zijn maat hoeven selecteren, als hij is ingelogd. “De klant wordt nu al automatisch ingelogd als hij vanuit een e-mail naar de webwinkel komt. Daarmee is de weg naar het afrekenmoment verkort.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends