De omzettaart van supermarkten wordt de komende jaren fors anders verdeeld. De komende jaren wisselt anderhalf miljard euro aan omzet van supermarktketen, verwacht senior analyst Sebastiaan Schreijen van Rabobank in De Financiële Telegraaf.
“Over vijf jaar hebben we geen negentien reguliere ketens meer”, stelt Schreijen. De groei is volgens hem opgedroogd. Consumenten kopen minder en omzetten lopen terug. “En dan raak je klem.”
Het is voor supermarkten lastig om de teruglopende inkomsten op te vangen via besparingen. De distributie is bijvoorbeeld al zeer efficiënt ingericht. “Het is geen optie om te snijden in caissières en vakkenvullers.”
Andere gevaren dreigen vanuit de hoek van winkelketens als HEMA en Action, die omzet wegsnoepen van de supermarkten. En voor buitenlandse spelers wordt het gemakkelijker om in Nederland te opereren nu grenzen wegvallen door internet. “Dat kan gemakkelijk als er een distributiecentrum in de buurt van de grens staat. Of wellicht laat Amazon Fresh zijn ogen vallen op Nederland.”
Meer onderscheid binnen de supermarktbranche vormt een mogelijke oplossing. “De supermarktketens zijn een eenheidsworst geworden”, stelt Schreijen. Zo is Lidl volgens hem meer service gaan geven, terwijl Albert Heijn meer goedkope producten aanbiedt. Het wachten is op de eerste winkelketen die stappen onderneemt om weg te komen van het midden, zegt Schreijen.
Een van de plekken waar het gevecht om de klant gaat plaatsvinden, is op de online markt. “Dat is met een jaaromzet van vier- tot vijfhonderd miljoen nu nog relatief erg klein. Maar daar zal de markt echt groeien.”
'Supermarktbranche wacht herverkaveling'
Gepubliceerd op 24 maart 2014 om 00:00
Reacties 0