De Nederlandse supermarktbranche verdient jaarlijks zo’n 47 miljoen euro aan de verkoop van plastic tasjes. Dat blijkt uit een berekening van het televisieprogramma De Rekenkamer. Jaarlijks worden 360 miljoen tasjes verkocht, die de supermarkten ongeveer dertien eurocent per stuk opleveren.
De productie van een plastic tas kost volgens De Rekenkamer 0,057 eurocent. Supermarkten betalen zes eurocent voor een tas, stelt retaildeskundige Frank Quix in het televisieprogramma. Naast deze inkoopkosten betalen supermarkten één cent milieuheffing en vijf cent btw. Bij een verkoopprijs van 25 cent zoals Albert Heijn hanteert, blijft er zodoende dertien cent over.
De plastic tas is daarmee volgens Quix het product met de hoogste brutowinstmarge in de Nederlandse supermarkten. Daarnaast verdienen supermarkten volgens reclamedeskundige Nienke Jansen nog eens 270 miljoen euro aan klantcontacten. Elke tas is volgens haar namelijk goed voor 75 klantcontacten, die ieder één eurocent waard zijn.
Reacties 0