Belgische land- en tuinbouwers zien de prijs voor hun voedingsproducten dalen door de komst van Albert Heijn. Ze zijn ongerust, zegt voorzitter Henrik Vandamme van het Algemeen Boerensyndicaat. “Ze vrezen dat als Albert Heijn nog meer groeit, we in een neerwaartse spiraal zullen komen.”
Leveranciers worden volgens hem onder druk gezet om hun prijzen te verlagen. “Ze durven niet te weigeren uit schrik afzet te verliezen.” Ook de Boerenbond is niet blij met Albert Heijn. “Ze zetten de prijs laag en de rest moet meedoen.”
Wanneer Albert Heijn in België een winkel opent verlagen nabijgelegen supermarkten hun prijzen met gemiddeld twee procent, bleek onlangs uit onderzoek van marktonderzoeker Nielsen. “In promoweken kan de prijserosie zelfs oplopen tot min dertig procent op productniveau, en dat alleen door de ligging van een winkel”, aldus de onderzoekers. “Dat is een gigantisch effect.”
Eerder:
AH veroorzaakt prijsdaling van twee procent
Belgische landbouwers niet blij met AH
Gepubliceerd op 25 maart 2014 om 00:00
Reacties 0