Forse deuk in vertrouwen in foodbranche

Nederlandse consumenten hebben een stuk minder vertrouwen in de levensmiddelenindustrie dan vijf jaar geleden. Waar wereldwijd het vertrouwensniveau in de afgelopen vijf jaar stabiel bleef, daalde het niveau in ons land met bijna dertig procent. Dat blijkt uit onderzoek van pr-bureau Edelman Berland onder 33 duizend consumenten in 27 landen.

Eenderde van de Nederlanders heeft weinig tot geen vertrouwen in de sectoren retail, foodservice en producten. Voor fastfoodrestaurants is dit bijna de helft. Iets meer dan eenderde van de Nederlanders vindt verder dat de overheid de levensmiddelenbranche te weinig reguleert.

Foodspelers presteren onvoldoende op het gebied van transparantie, betrokkenheid en integriteit, vindt een ruime meerderheid van alle ondervraagden in het onderzoek. Waar dit voor 45 procent van de respondenten belangrijke voorwaarden voor vertrouwen zijn, vindt zestien procent dat bedrijven daaraan voldoen.

De resultaten zijn voor de levensmiddelenbranche een signaal om in actie te komen, zegt Tish van Dyke, global head of food bij Edelman. “Wees open over regelgeving, neem vrijwillige maatregelen ten gunste van de sector, wees transparanter over het inkoopbeleid en luister naar wat consumenten proberen te vertellen.”

Het volledige rapport is hier te vinden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!