Webwinkeliers die een fysieke winkel openen kiezen vaak noodgedwongen voor een winkel buiten dorps- en stadscentra. Dat blijkt uit onderzoek door de Hogeschool van Amterdam (HvA) en Seinpost Adviesbureau naar de vestigingsbehoeften van meer dan 350 etailers. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Detailhandel Nederland en de Kamer van Koophandel.
De meerderheid opent bij voorkeur een eigen winkel, pop-up store of shop-in-shop in een centrum met ten minste honderd winkels en een (boven)regionale aantrekkingskracht. Desondanks vestigt bijna veertig procent zich in een pand op een bedrijventerrein.
Dat komt volgens de onderzoekers door een te klein aanbod van geschikte panden, hoge huurprijzen en strikte huurwetgeving. “Om webwinkels beter te faciliteren bij het openen van (tijdelijke) winkels is meer samenwerking nodig tussen vastgoedeigenaren, makelaars, centrummanagers en beleidsmakers”, zegt lector Jesse Weltevreden Online Ondernemen van de HvA.
Webwinkeliers vestigen zich verder graag in aanloopstraten van een winkelgebied. Dat biedt kansen voor de verdere ontwikkeling van winkelgebieden, zegt senior adviseur John Bardoel van Seinpost. “Daar staat namelijk veel leeg. Dit is een belangrijke kans die tot nu toe onvoldoende benut wordt."
Etailer wijkt noodgedwongen uit naar industrieterrein
Gepubliceerd op 31 maart 2014 om 00:00
Reacties 0