'Zelfstandige drogisten in zwaar weer'

Zelfstandig drogisterijondernemers ondervinden grote hinder van de opkomst van grootwinkelbedrijven als Kruidvat, Trekpleister en Etos. Veel drogisterijen en groothandels zullen omvallen als ze niet tot een vergaande samenwerking overgaan. Dat stelt retailadviseur Hans Beeftink van AG Hart in een presentatie voor de Koninklijke Nederlandse Drogisten Bond (KNDB).

Beeftink was gevraagd om exact dezelfde presentatie te geven als vijf jaar terug. Met zijn aanbevelingen zijn destijds ‘vrijwel niets’ gedaan, stelt hij. “Er zijn goede intenties, maar als ze eenmaal bij elkaar zitten wil iedereen het baasje zijn en komt er niets van.”

Zelfstandig drogisten kunnen volgens hem niet op tegen grootwinkelbedrijven die profiteren van schaalvoordelen op het gebied van inkoop, logistiek en marketing. Waar de omzet in de drogistenbranche vorig jaar gelijk bleef, zagen zelfstandig ondernemers hun omzet en winst afnemen. Samen hebben ze 47 procent van de winkels in handen, maar zijn ze inmiddels goed voor minder dan twintig procent van de totale omzet.

“Als het zo doorgaat, zitten ze snel rond de vijftien procent”, stelt Beeftink. Ongeveer vijftig procent van de zelfstandigen teert volgens hem jaarlijks in op zijn vermogen. “Het water komt zelfstandig ondernemers in deze branche echt tot aan de lippen”, beaamt algemeen secretaris Nicole Hoetjes van KNDB.

Beeftink staat achter een fusie van de groothandels DA, Faco, Holland Pharma, Vriesia en Unipharma. Zo kunnen aan de voorkant meerdere formules blijven bestaan, maar wordt bespaard op inkoop, logistiek en marketing. Ook Hoetjes ziet een fusie als het antwoord op de concurrentie van onder meer Kruidvat. “Hoe kunnen ruim 1100 zelfstandig drogisterijen die werken met vijf groothandels in hemelsnaam de strijd aanbinden met een partij die achthonderd winkels doet vanuit één organisatie?”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!