'Budgetmerk gevaarlijk middel in strijd tegen Lidl'

Supermarktketens die via hun budgetmerk de strijd aanbinden met discounters riskeren marge-erosie en zetten het vertrouwen van klanten op het spel. Dat concludeert consultantsbureau IPLC na onderzoek onder supermarktketens in zes Europese landen, waaronder Nederland.

IPLC onderzocht de reactie van leidende foodretailers op supermarktdiscounters als Lidl. Daarbij werd gedurende vier weken de prijs van 35 producten van het huismerk en budgetmerk vergeleken met die van A- en discountmerken. In ons land werden Lidl en Albert Heijn naast elkaar gehouden.

Bij alle onderzochte supermarktketens ligt de prijs van het budgetmerk onder die van Lidl. Het prijsverschil varieert van twee procent bij Carrefour en Edeka tot zestien procent bij Tesco.

De mogelijk negatieve effecten van deze tactiek mogen echter niet genegeerd worden, aldus de onderzoekers. Budgetmerken leveren namelijk allereerst lagere marges op dan huismerken. Het aanbieden van budgetmerken kan kannibaliserend werken.

Daarnaast kunnen shoppers hun vertrouwen in de supermarktketen verliezen doordat de kwaliteit van de producten in veel gevallen minder is dan bij Lidl. Voor onder meer de aardbeienjam en pindakaas van AH Basic geldt bijvoorbeeld dat de producten minder aardbeien en pinda’s bevatten dan bij Lidl.

De resultaten van de prijsanalyse van merken ten opzichte van A-merken:

 Index A-merkIndex huismerkIndex budgetmerkIndex Lidl
Albert Heijn (Nederland)100714548
Tesco (Verenigd Koninkrijk)100572541
Delhaize (België)100673542
Carrefour (Frankrijk)100694446
Edeka (Duitsland)100763638
Carrefour (Spanje)100624048

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!