Supermarktketens die via hun budgetmerk de strijd aanbinden met discounters riskeren marge-erosie en zetten het vertrouwen van klanten op het spel. Dat concludeert consultantsbureau IPLC na onderzoek onder supermarktketens in zes Europese landen, waaronder Nederland.
IPLC onderzocht de reactie van leidende foodretailers op supermarktdiscounters als Lidl. Daarbij werd gedurende vier weken de prijs van 35 producten van het huismerk en budgetmerk vergeleken met die van A- en discountmerken. In ons land werden Lidl en Albert Heijn naast elkaar gehouden.
Bij alle onderzochte supermarktketens ligt de prijs van het budgetmerk onder die van Lidl. Het prijsverschil varieert van twee procent bij Carrefour en Edeka tot zestien procent bij Tesco.
De mogelijk negatieve effecten van deze tactiek mogen echter niet genegeerd worden, aldus de onderzoekers. Budgetmerken leveren namelijk allereerst lagere marges op dan huismerken. Het aanbieden van budgetmerken kan kannibaliserend werken.
Daarnaast kunnen shoppers hun vertrouwen in de supermarktketen verliezen doordat de kwaliteit van de producten in veel gevallen minder is dan bij Lidl. Voor onder meer de aardbeienjam en pindakaas van AH Basic geldt bijvoorbeeld dat de producten minder aardbeien en pinda’s bevatten dan bij Lidl.
De resultaten van de prijsanalyse van merken ten opzichte van A-merken:
Index A-merk | Index huismerk | Index budgetmerk | Index Lidl | |
Albert Heijn (Nederland) | 100 | 71 | 45 | 48 |
Tesco (Verenigd Koninkrijk) | 100 | 57 | 25 | 41 |
Delhaize (België) | 100 | 67 | 35 | 42 |
Carrefour (Frankrijk) | 100 | 69 | 44 | 46 |
Edeka (Duitsland) | 100 | 76 | 36 | 38 |
Carrefour (Spanje) | 100 | 62 | 40 | 48 |
Reacties 0