Nederlandse supermarkten hebben vorig jaar op zondagen 23 procent meer omzet geboekt dan in 2012. In totaal werd er negenhonderd miljoen euro omgezet, waarmee de zondag goed is voor 2,7 procent van de totale supermarktomzet. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureau GfK.
Vooral jongeren maken gebruik van de zondagsopening. Jonge alleenstaanden geven bijna zes procent van hun supermarktbestedingen op zondag uit. Onder 65-plussers is dit 1,2 procent.
Ook regionaal zijn er grote verschillen in het zondagomzetaandeel. In de drie grote steden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) is dit met 5,27 procent het hoogst. In het noorden van het land is dit met 1,08 procent het laagst. Het zondagsaandeel groeide in 2013 in alle regio’s.
Consumenten kopen op zondag relatief vaak kant-en-klaarmaaltijden, rijst en deegwaren en desserts als ijs. Producten als koffie, thee, suiker en wijn en aperitieven zijn relatief minder populair op zondag.
Reacties 0