Winkelketen Action ziet ruimte voor honderden nieuwe winkels in Duitsland en Frankrijk. In Duitsland zijn duizend tot vijftienhonderd winkels mogelijk en in Frankrijk mikt Action op duizend vestigingen. Dat zei ceo Ronald van der Mark dinsdag op het congres What’s going on in (R)etailing?!.
De Nederlandse retailer beschikt momenteel over meer dan vierhonderd winkels in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. In Duitsland en Frankrijk staan de tellers op respectievelijk 23 en zeventien filialen. Action opent binnenkort een tweede distributiecentrum in het Limburgse Echt, dat de buitenlandse expansie van de winkelketen moet versnellen.
In Frankrijk schuilt volgens Van der Mark veel potentie, omdat daar traditioneel weinig discountwinkels zijn. Met bijna hetzelfde assortiment als in Nederland scoren de winkels daar bovengemiddeld. In Duitsland draaien de winkels volgens hem goed, maar juist onder het gemiddelde.
Van der Mark liet eerder al weten dat Action vorig jaar de ‘magische grens’ van een miljard euro aan netto-omzet heeft doorbroken. Zestig procent van de omzet haalt de winkelketen uit in-outproducten. Veertig procent van de omzet komt volgens hem uit het vaste assortiment ‘waarvoor mensen echt naar Action komen’.
Reacties 0