ChristenUnie wil aantal keurmerken inperken

Het aantal keurmerken in Nederlandse supermarkten moet worden teruggebracht tot één keurmerk per product. Dat stelt de ChristenUnie naar aanleiding van een onderzoek van Milieu Centraal. Uit de cijfers wordt duidelijk dat in de afgelopen anderhalf jaar negentig keurmerken zijn bijgekomen. Inmiddels telt Nederland 170 verschillende keurmerken voor producten in supers en andere winkels.

Een deel van deze keurmerken is misleidend, stelt kamerlid Joel Voordewind. “Er zijn voor koffie, thee en chocolade maar liefst elf verschillende keurmerken”, zegt hij. Keurmerken zeggen volgens hem vaak niets over goede arbeidsomstandigheden, terwijl de consument er niet altijd op kan vertrouwen dat eigen huismerken met een keurmerk eerlijk worden geproduceerd.

Zo zitten er volgens voedselwaakhond foodwatch veel onnodige suikers, zout en smaakversterkers in producten van het puur&eerlijk-label van Albert Heijn. “Moet vanuit de overheid niet meer regie worden gevoerd, zolang bedrijven hun eigen gang gaan met beperkte of zelfs misleidende informatie richting consumenten?”, aldus Voordewind.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!