Zalando krijgt stevige kritiek van klanten na een documentaire over de arbeidsomstandigheden bij de Duitse etailer. Op Facebook laten shoppers weten dat ze niet langer producten bij de webwinkel bestellen.
Aanleiding is een documentaire van het Duitse RTL waarvoor een verslaggever drie maanden undercover in een dc van Zalando werkte. Als orderpicker liep ze op drukke dagen 27 kilometer tijdens een dienst van acht uur. Daarnaast zou vrijwel dagelijks een ambulance moeten uitrukken voor een spoedgeval bij de onderneming.
Zalando zegt zich niet te herkennen in de documentaire. De prestatie-eisen zijn volgens een woordvoerder volstrekt normaal in de logistieke sector. De webwinkel zou duizenden langdurig werklozen in dienst hebben genomen, onder wie veel ouderen. Wellicht ervaren zij eerdere klachten door het werk, aldus de zegsman.
In Nederlandse dc’s zijn volgens FNV Bondgenoten geen grote misstanden bekend. Wel signaleert de vakbond een groeiende werkdruk. Werknemers krijgen instructies in hun oortjes, waardoor ze zelf ze niet hoeven nadenken. Daardoor wordt hun werk steeds geestdodender, aldus de vakbond.
Zalando onder vuur na documentaire
Gepubliceerd op 17 april 2014 om 00:00
Reacties 0