'Verdienmodel discounters past niet online'

Het businessmodel van harde discounters als Action en Primark lijkt zich niet direct te lenen voor een webwinkel. Dat zegt retailexpert Jerry Stam van IBM Benelux tegen RetailNews, naar aanleiding van presentaties van Action-ceo Ronald van der Mark en GfK-directeur Marco Wolters op het congres What’s going on in (R)etailing?!.

De stap naar een webshop is met name een probleem vanwege de bijkomende kosten, stelt hij. Zo krijgt de retailer te maken met de verzending van goederen en het retour nemen van bestellingen. Stam wijst daarbij naar Zalando, dat ongeveer de helft van zijn verkopen krijgt teruggestuurd. “Een businessmodel dat draait om producten zo goedkoop mogelijk in te kopen en te verkopen, is lastig online te doen. De kosten moeten wel ergens vanaf kunnen.”

Daarnaast speelt de snelle omlooptijd van het assortiment van discounters mee, stelt Stam. Primark vernieuwt zijn collectie in een hoog tempo, terwijl een groot deel van het assortiment van Action bestaat uit partijhandel. Dat wordt over de winkels verdeeld en direct verkocht, zonder dat het opnieuw te bevoorraden is. Daardoor is het volgens Stam lastig om deze producten online aan te bieden. “Of deze retailers moeten investeren in een vorm van realtime voorraadinformatie.”

Daarnaast vormt fysiek winkelen nog altijd veruit het grootste deel van de omzettaart in de retail, waardoor er volgens hem voor discounters genoeg ruimte is ‘om een boterham te verdienen’. Offline retailers houden volgens hem het omslagpunt echter goed in de gaten. Het internet maakt namelijk een steeds groter onderdeel uit van het leven van de consument, waardoor ook het online en mobiel kopen snel aan belang wint. “De eerste iPhone werd zeven jaar geleden geïntroduceerd, terwijl de iPad er pas vier jaar is. Inmiddels heeft de helft van de Nederlanders al een tablet.”

Retailers die de stap naar een webwinkel maken, moeten het volgens Stam meteen goed doen. Er zijn nog altijd veel fysieke winkeliers die moeite hebben met de integratie van hun webwinkel. Op What’s going on in (R)etailing?! hebben zij volgens de retailexpert daar voldoende handvatten voor gekregen. Zo lieten onder meer Zappos en Urban Outfitters zien hoe zij op hun eigen manier excelleren. “Er is niet een panklare omnichannelstrategie voorhanden. Retailers kunnen met deze handvatten aan de slag en hun eigen richting zoeken.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!