Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2024, aan de hand van een aantal hoofdpunten. Vandaag: retailers die onverminderd geloven in de kracht van fysieke winkels.
Steeds meer winkelpanden staan leeg, zo meldde makelaarsvereniging NVM eind november in het Winkelmarkt Rapport 2024 op basis van cijfers van databureau Locatus. Toch is er een groot aantal retailers dat onverminderd gelooft in de kracht van de fysieke winkel. Deze 10 bedrijven zetten in 2024 vol in op uitbreiding en nieuwe winkelconcepten.
Trekpleister
Trekpleister ziet nog altijd volop potentieel in de fysieke winkel. De drogisterijketen blijft investeren in haar filialen door bestaande winkels om...
Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2024, aan de hand van een aantal hoofdpunten. Vandaag: retailers die onverminderd geloven in de kracht van fysieke winkels.
Steeds meer winkelpanden staan leeg, zo meldde makelaarsvereniging NVM eind november in het Winkelmarkt Rapport 2024 op basis van cijfers van databureau Locatus. Toch is er een groot aantal retailers dat onverminderd gelooft in de kracht van de fysieke winkel. Deze 10 bedrijven zetten in 2024 vol in op uitbreiding en nieuwe winkelconcepten.
Trekpleister
Trekpleister ziet nog altijd volop potentieel in de fysieke winkel. De drogisterijketen blijft investeren in haar filialen door bestaande winkels om te bouwen naar het nieuwe winkelconcept, dat volgde op de introductie van de nieuwe merkstrategie, vorig jaar zomer. Het persoonlijke contact en gemak in de winkel staan voor Trekpleister nog altijd voorop. Zo is de vindbaarheid van verschillende productgroepen verhoogd door ze per groep duidelijk visueel te onderscheiden. Daarvoor worden ook digitale schermen gebruikt. Eind 2025 moeten alle 200 Trekpleister-winkels zijn omgebouwd naar de nieuwe formule.
Tess V
Ambitieuze plannen heeft ook het Nederlandse Tess V. Het modemerk wil 2 filialen per jaar toevoegen aan zijn winkelbestand, liet oprichtster Tess Verwoert in april weten aan RetailTrends. Met de opening van 2 nieuwe winkels in Breda en Groningen lijkt dat doel voor dit jaar behaald. Het bedrijf heeft al filialen in Nijmegen en Utrecht. Het modemerk wil zich uiteindelijk door heel Nederland en later ook België vestigen. Deze maand werd bekend dat het bedrijf volgend jaar maart zijn vijfde winkel wil openen in Den Bosch, de stad waar het voor Tess V allemaal begon met een eerste pop-upstore, naast zijn enorm succesvolle online retailkanaal.
Tess V is 8 jaar geleden opgericht door de toen 16-jarige Tess Verwoert. Het inmiddels miljoenenbedrijf met 4 fysieke winkels in Nederland heeft een loyale fanbase van honderdduizenden volgers op social media. Een groot deel van deze fanbase volgt wekelijks de beroemde dinsdag drop, waarbij nieuwe collecties worden gelanceerd die direct online te koop zijn. De fysieke winkels zijn volledig afgestemd op deze wekelijkse drops, zodat klanten ook daar de nieuwste kledingstukken kunnen vinden.
Decathlon
Decathlon, dat zich wil gaan profileren als A-merk, zet zowel in binnen- als buitenland flink in op uitbreiding. In Nederland ziet de sportretailer ruimte voor nog 7 grote winkels, voor Duitsland staan er voor de komende 3 jaar 60 nieuwe vestigingen op de planning, naast de 86 filialen die het land al telt. Het doel van de Franse sportretailer is uiteindelijk om in Duitsland vertegenwoordigd te zijn op de drukste 15 voetgangerszones en om tegen 2027 voor alle inwoners van het land een Decathlon Touchpoint te realiseren op slechts 20 minuten afstand. Naast gewone winkels mikt de prijsvechter ook op kleinere concepten in de stadscentra in Nederland en Duitsland. Decathlon is ook druk bezig met het verbouwen van zijn winkels. De Franse retailer wil vlak voor zijn 50e verjaardag, in 2026, alle 1.700 winkels wereldwijd ombouwen.
Pandora
Sieradenmerk Pandora blijft zijn fysieke aanwezigheid vergroten met nieuwe winkels en een vernieuwd winkelconcept, Evoke 2.0. De expansiedrift van het bedrijf, dat vorig jaar wereldwijd 109 winkels en 114 shop-in-shops opende, is vooral gericht op de Verenigde Staten en delen van Azië, waaronder Zuid-Korea en Japan. In Nederland heeft het bedrijf op dit moment 25 winkels, daar komt er volgend jaar 1 bij. Waar de vestiging komt, is nog niet bekend. In Amsterdam verhuisde het merk begin oktober naar een grotere, beter zichtbare hoeklocatie in de Kalverstraat. Ook deze winkel is ingericht volgens Evoke 2, waarmee het merk wil transformeren naar een volledig juwelenhuis met meerdere collecties. Dat vertelde Thomas Hansen, general manager Northern Europe bij Pandora, in een interview met RetailTrends.
Tekst loopt door onder het beeld.
Hunkemöller
Lingerieketen Hunkemöller trapte dit najaar de transformatie van zijn winkels af met de heropening van zijn eerste winkel in Utrecht volgens een vernieuwd winkelconcept. De komende maanden worden nog eens 4 winkels – 2 locaties in Nederland en 2 in Duitsland – in een nieuw jasje gestoken. Wanneer het totale winkelbestand van ruim 800 locaties moet zijn omgebouwd, is niet bekend. Het nieuwe winkelconcept is onderdeel van een rebranding om ‘vrouwen in elke fase van hun leven te supporten’, aldus de keten. De rebranding sluit aan bij Hunkemöllers ambitie om in 2027 het grootste marktaandeel in Nederland, België, Duitsland en de Scandinavische landen te hebben.
Wibra
Ook Wibra blijft groeien, met meer dan 30 winkelopeningen dit jaar. De discounter, die op dit moment 240 winkels heeft, ziet in Nederland nog ‘heel veel witte vlekken’, zei ceo Bas Duijsens in november tegen RetailTrends. Eerder deze maand werd bekend dat Wibra zich vestigt in de voormalig Blokker-panden in winkelcentrum Middenwaard in Heerhugowaard en in winkelcentrum Sterrenbug in Dordrecht. Daarmee lijkt het bedrijf een eerste stap te hebben gezet in haar ambitie om zo’n 100 voormalige Blokker-panden in te lijven.
Ook voor het buitenland heeft Wibra grootse plannen. Zo mikt het bedrijf in België, waar het nu 60 vestigingen heeft, op ongeveer 10 nieuwe winkels. Begin december werd een nieuw filiaal in Antwerpen geopend. Ook in Frankrijk wil de discounter verder voet aan de grond krijgen. In oktober ging er de eerste winkel open, in Lille. Later volgen er nog twee winkels, waarschijnlijk ook in het stedelijk gebied van Lille.
Søstrene Grene
De Deense retailketen Søstrene Grene kijkt terug op zijn beste financiële jaar ooit sinds de oprichting 51 jaar geleden. Volgens Mikkel Grene, groeps-ceo en mede-eigenaar van het familiebedrijf, is dit te danken aan het succesvol bewezen winkelconcept, dat gekenmerkt wordt door het doolhofprincipe. In een interview met RetailTrends in november zei Grene dat het familiebedrijf in de nabije toekomst dan ook nog meer winkels wil openen in Europa, al beweegt fysieke retail zich volgens hem wel steeds meer richting entertainment. Zo organiseert Søstrene Grene activiteiten in haar winkels zoals workshops of andere creatieve sessies.
Tekst loopt door onder het beeld.
Voor 2024 stonden er 50 winkelopeningen op de planning, volgens Grene zullen dat er volgend jaar nog meer zijn. Het bedrijf ziet vooral veel potentie in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. In 2030 wil het bedrijf 100 locaties hebben in het Verenigd Koninkrijk. Ook in Nederland komen er volgend jaar nieuwe winkels bij. Waar die komen, is nog niet bekend. Het bedrijf opende dit jaar een winkel in Haarlem en Hoofddorp. Daarmee staat de teller in ons land nu op 18 vestigingen. In 2025 opent het familiebedrijf zijn eerste distributiecentrum buiten Denemarken, in Venlo, om onder meer Nederlandse winkels sneller te kunnen beleveren.
Rituals
Van 1 winkel in 2000 in de Amsterdamse Kalverstraat naar zo'n 1.200 winkels, 3.300 shop-in-shops en 5 Body Spas in 2024, verspreid over 33 landen: als er 1 retailer is die niet mag ontbreken in dit rijtje, dan is het Rituals. Dit jaar opende de cosmeticaketen wereldwijd maar liefst 270 winkels, zo meldde ceo Raymond Cloosterman tijdens RetailTrends Live. De expansiedrift richt zich vooral op Azië. Hier zijn in 2024 tussen de 20 en 30 vestigingen bijgekomen, waaronder een eerste winkel in Japan. Rituals heeft al enkele winkels in Singapore en Maleisië. Ook heeft Rituals vestigingen in de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar en Bahrein.
In Nederland heeft het bedrijf zijn Mind Oasis-concept dit jaar verder uitgebreid. Met de implementatie van dit concept in de winkels in Almere, Maastricht en Oisterwijk komt het totaal aantal Mind Oasis-winkels nu op 9. Het is ook de eerste keer dat Rituals dit concept introduceert in kleinere steden. De eerste 6 filialen van dit concept zitten in Amsterdam, Antwerpen, Parijs, Frankfurt, Barcelona en Berlijn. Rituals vestigt zich met dit concept bewust in de drukke winkelstraten. Met Mind Oasis hoopt het daar naar eigen zeggen een rustpuntje te bieden. Met onder andere massages en meditaties kunnen klanten gemakkelijk en snel 'opladen in een halfuur'. Daarnaast is Rituals bezig al zijn winkels te moderniseren.
My Jewellery
Ook My Jewellery verovert in binnen- en buitenland de winkelstraten. Met de opening van een winkel in Amsterdam en een atelier in Den Bosch staat de teller in Nederland nu op 29 filialen, inclusief 1 pop-upstore. In het atelier in Den Bosch, het nieuwe winkelconcept van My Jewellery, kunnen klanten onder meer zelf sieraden maken of graveren, koffiedrinken en workshops volgen. Verder opende het bedrijf dit jaar 2 nieuwe winkels in Duitsland, 1 in het centrum van Berlijn en 1 in Düsseldorf. Bovendien streek het met een eerste brandstore neer in Brussel. Daarmee komt de teller van het aantal My Jewellery-winkels in België op 6.
Tekst loopt door onder het beeld.
Ook ging er dit jaar een eerste filiaal open in Parijs. Voor 2025 heeft My Jewellery nog volop plannen in het verschiet voor verdere uitbreiding in Duitsland en Frankrijk. Daarnaast is het bedrijf in gesprek met Schiphol en onderzoekt het of het kan neerstrijken in Mall of the Netherlands. Meer over het nieuwe winkelconcept en de toekomst van My Jewellery is te beluisteren in de eerste aflevering met oprichter Sharon Hilgers van de podcastserie Next Gen in Retail van RetailTrends.
Action
Action bewerkstelligde in de eerste 9 maanden van dit jaar een omzet van 9,6 miljard euro, 20,9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Een deel van die groei is toe te schrijven aan een flinke uitbreiding van het winkelbestand. De discounter opende tot aan het vierde kwartaal maar liefst 189 nieuwe filialen. Voor de rest van het jaar stonden nog meer winkelopeningen gepland, inclusief 3 weken waarin er meer dan 20 winkels per week zijn geopend.
Italië en Spanje behoren tot de snelst groeiende markten van Action. Zo opende in september al de 100e Italiaanse winkel in Napels en zag Spanje in Santiago de 50e Action van het land openen. In de buurt van Madrid bouwde de discounter een nieuw dc om Spanje en Portugal te bedienen. Action verwacht dat er de komende 2 jaar meer dan 5 nieuwe distributiecentra bijkomen. Waar die precies komen, is niet bekend.