Google is in de Verenigde Staten een proef gestart om online klanten te volgen naar fysieke winkels. Het internetbedrijf koppelt daarvoor cookies van online shoppers aan de fysieke winkelaankopen. Zo wil Google het succes van een AdWords-advertentie kunnen bepalen, meldt The Wall Street Journal.
Het pilotproject In-Store Attribution Transaction Reporting moet duidelijk maken of de consument na het zien van een online advertentie het product in een fysieke vestiging koopt. Momenteel kan Google alleen bepalen of de consument het product online heeft aangeschaft.
Voor de koppeling met fysieke winkels werkt Google samen met databedrijven als Acxiom en DataLogix Holdings. Eén van de zes adverteerders die aan het project meewerkt is winkelketen Michaels Stores. “We doen een aantal tests om klanten te helpen hun eigen verkoopdata te gebruiken om te berekenen hoe hun advertentiecampagnes de verkopen beïnvloeden”, laat een woordvoerder van Google weten.
Wanneer een consument op een advertentie klikt, stuurt Google een anonieme ‘click ID’ naar zijn adverteerder. De adverteerder koppelt dat aan zijn cookie op de computer van de klant. Databedrijven, die via onder meer klantenkaarten over veel klantinformatie beschikken, kunnen die cookie linken aan de klant, wanneer die enige tijd later overgaat tot een aankoop in de fysieke winkel.
Altijd op de hoogte zijn van het laatste technologische nieuws binnen retail? Kijk op www.retailtech.nl en meld u hier aan voor de gratis nieuwsbrief die elke donderdag verschijnt.
Reacties 0