'Supers weren leeftijdscontrolesysteem'

Supermarkten werken niet met een leeftijdscontrolesysteem voor alcoholverkoop uit vrees voor omzetdaling. Dat stellen verschillende franchisers en oud-directielid Arjan Both van Albert Heijn, meldt Argos.

Uit recent onderzoek in opdracht van staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid, Welzijn en Sport bleek dat de controle bij supermarkten ontoereikend is. Bijna de helft van de pogingen tot aankoop van alcohol door minderjarigen slaagde.

Het systeem Ageviewers controleert de leeftijd van consumenten op afstand via een videoverbinding. Ageviewers is volgens de Universiteit Twente vrijwel waterdicht. Dat komt met name doordat de medewerkers bij het systeem in tegenstelling tot caissières niet vatbaar zijn voor intimidatie door klanten.

Jan Hovers, voormalig president-commissaris van C1000, vergelijkt de situatie in een e-mail aan staatssecretaris Martijn van Rijn met de bouwfraude. Volgens hem is in de supermarktbranche sprake van ‘stilzwijgende loyaliteit’ naar elkaar. Hovers is toezichthouder bij Ageviewers.

Brancheorganisatie CBL neemt geen officieel standpunt in over oplossingen voor de leeftijdscontrole. Volgens Argos laten zij zich officieus echter negatief uit over Ageviewers. C1000 en Jumbo laten in een reactie weten dat een proef met het systeem in Alphen aan den Rijn ‘extreem veel irritatie’ bij klanten opriep. Albert Heijn liet vorig jaar weten de inzet van Ageviewers uit te stellen omdat de supermarktketen het systeem klantonvriendelijk vindt.

De Autoriteit Consument en Markt heeft informatie opgevraagd om te onderzoeken of supermarkten een kartel hebben gevormd om het systeem te weren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!