Veertig procent van de tabletgebruikers is niet bereid om via het apparaat een online bestelling af te rekenen. Voor bijna de helft van hen geldt de grootte van het scherm als belangrijkste obstakel. Dat blijkt uit een onderzoek van Noviodata onder duizend tabletgebruikers, in opdracht van het media adviesbureau Stroom.
Behalve de grootte van het scherm speelt ook het gevoel van onveiligheid bij het online verstrekken van persoonlijke informatie een rol (24 procent). Twee op de tien respondenten geeft daarnaast aan dat apps of websites op de tablet niet de gewenste winkelervaring bieden.
De uiteindelijke betaling wordt het liefst gedaan op een laptop of pc. Tabletgebruikers geven maximaal 366 euro per jaar uit via het mobiele apparaat, tegenover 1.350 euro op een laptop of pc. De tablet is het populairst als aankoopkanaal onder fervente mannelijke tabletgebruikers van boven de 35 jaar. Zij besteden via hun tablet relatief veel aan elektronica en verzekeringen.
Daarnaast wordt de tablet door net zo veel mannen als vrouwen gebruikt om te oriënteren op het modeaanbod. In totaal gebruikt dertig procent de tablet in het bewustwordings- en oriëntatieproces voor een aankoop. Slechts vier procent zegt daarbij nog geen idee te hebben wat hij uiteindelijk wil kopen.
Tijdens het oriëntatieproces maken tabletgebruikers liever gebruik van websites dan mobiele applicaties. Drie op de vier geeft de voorkeur aan websites, waarbij Google voor 32 procent als belangrijkste oriëntatiebron geldt. Elf procent geeft de voorkeur aan websites van winkels. Driekwart van de respondenten geeft daarbij aan niet bij hun favoriete winkels online te shoppen, als de webwinkel niet op orde is.
Reacties 0