Retailers profiteren van een beter consumentenvertrouwen, maar hoeven niet te rekenen op forse groei. Er is vooralsnog weinig ruimte voor huishoudens om bestedingen echt serieus te laten stijgen. Dat meldt het ING Economisch Bureau maandag in zijn kwartaalbericht sectoren.
Na jaren van krimp noteren non-food winkels weer eens ‘lichte plusjes in volume’, stelt de bank. De almaar dalende trend lijkt volgens ING daarmee ten einde. Na een volumedaling van vier procent in 2013, kan de detailhandel dit jaar een teruggang van 0,2 procent verwachten. De bank rekent voor volgend jaar op een volumestijging van 0,1 procent.
De supermarktomzet nam vorig jaar toe, doordat de prijzen fors omhoog gingen. Dit jaar zwakt het prijseffect af tot anderhalf procent, terwijl het volume nauwelijks groeit. De groei van supermarkten blijft dit jaar daarmee achter bij 2013.
De verbetering van het consumentenvertrouwen pakt volgens ING ook goed uit voor de horeca, dat net als de meeste sectoren in ons land dit jaar een beperkte groei laat zien. Naast de detailhandel stijgt alleen het volume binnen de publieke sector (overheid en zorg en welzijn) dit jaar niet.
Reacties 0