Prijsvergelijkingssite beslist.nl moet de grootste shoppingsite van Nederland worden. Dat zegt oprichter Kees Verpalen in de bijlage Ondernemen bij De Telegraaf.
Die groei moet grotendeels op eigen kracht gebeuren. Als spelers als bol.com of Amazon een bod op de onderneming doet, zal Verpalen daar niet op in gaan. Ook uitgeverijen maken geen kans. Elke grote uitgever in Nederland heeft wel een keer tevergeefs bij de onderneming geïnformeerd, zegt hij. “Maar je moet weten: op dit moment worden zes procent van de aankopen online gedaan. In 2020 is dat vijftig procent. Er zit nog genoeg rek in.”
Verpalen zette beslist.nl op in 2005, toen spelers als Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl al actief waren. Beslist.nl moest zich van hen onderscheiden door de prijzen van alle producten met elkaar te vergelijken. “Zo groot en zo breed, dat deed nog niemand.”
Sinds 2011 is beslist.nl de grootste vergelijkingssite, aldus Verpalen. “We hebben flink gas gegeven en zijn nu dik twee keer zo groot als Kieskeurig.nl.” Qua bereik en omzet is zijn site elk jaar tussen zeventig en honderd procent gestegen, vertelt hij. Vorig jaar lag de omzet op 28 miljoen euro. Dat heeft volgens hem te maken met de focus van de onderneming. “We zijn constant een ding blijven doen, ook bij tegenslagen.”
Concurrenten als Kieskeurig.nl doen dat volgens hem anders. “Uitgeverij Sanoma heeft dat op een gegeven moment gekocht. Zij willen het zo veel mogelijk uitmelken, er moet omzet worden gedraaid.” Het resultaat is een site ‘tjokvol banners’. “Wij hebben besloten geen banners meer te doen, tenzij ze de bezoekers niet in de weg zitten.”
Ambitieus beslist.nl wil flink groeien
Gepubliceerd op 30 april 2014 om 08:19
Reacties 0