'Werkomstandigheden Lidl fysiek te zwaar'

Lidl-medewerkers doen vaak zwaarder werk dan zij fysiek aankunnen. Dat stelt FNV Handel in een rapport dat 35 werknemers maandag aan cfo Erwin Bzuik van Lidl Nederland overhandigen.

Voor het rapport werd gedurende acht weken bij zeven filialen bijgehouden wat er aan te hoge en topzware producten binnenkwam. Daarnaast werd gemonitord hoeveel pallets omvielen door een te hoge en topzware belasting. In totaal waren 1.256 pallets te hoog, 615 topzwaar beladen en vielen daardoor 28 pallets om.

In veertien filialen werd nagegaan of medewerkers lichamelijke klachten ondervonden die direct verband hielden met het verslepen en tillen van te zware dozen of pallets. Gemiddeld had zestien procent rug-, pols-, schouder-, gewrichts- en/of hoofdpijnklachten. In sommige filialen liep dit op tot vijftig procent. 

“Vanwege de toenemende omzet worden vrachtwagens voller geladen en wordt er in de distributiecentra structureel te hoog en te zwaar gestapeld. Dit heeft direct invloed op de winkels want daar moeten medewerkers de pallets weer verslepen naar de schappen”, aldus bestuurder Fatma Bugdayci van FNV Handel. 

“Het is leuk dat Lidl zo succesvol is in Nederland, maar de groei gaat voor een groot deel letterlijk over onze rug”, aldus verkoopmedewerker Ronald van der Flier van de keten en kaderlid van FNV Handel. Hij wil dat Lidl maatregelen treft.

De keten doet er volgens Bugdayci goed aan het rapport te bestuderen en de aanbevelingen serieus te nemen. “Werknemers moeten hun werk veilig en gezond kunnen uitvoeren. Dus zonder ongevallen en zonder gezondheidsschade door slechte werkomstandigheden.” 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!