Wakker Dier klaagt AH aan om nieuwe kip

Wakker Dier is ontevreden over de nieuwe Hollandse kip, die sinds maandag in de winkels van Albert Heijn ligt. De dierenwelzijnsorganisatie stapt naar de Reclame Code Commissie, omdat de supermarktketen met de kip consumenten zou misleiden.

De nieuwe kipsoort is een langzaam groeiender ras dan de reguliere kip en beschikt over meer leefruimte. De Hollandse kip is volgens Albert Heijn ‘honderd procent verantwoord’ en heeft in ‘goede levensomstandigheden’ geleefd. Wakker Dier wijst er echter op dat de kip één vierkante meter deelt met negentien soortgenoten en drie dagen langer leeft dan de plofkip.

Deze ‘flopkip’ maakt volgens de organisatie deel uit van het greenwashen van nieuwe kipvarianten. “Twee weken geleden betrapten we Dirk en DekaMarkt hier op, en nu Albert Heijn.” De eerste twee supermarktketens hebben onder druk van Wakker Dier een sticker met de woorden ‘met respect voor mens, dier en milieu’ op de nieuwe kip verwijderd.

De Dierenbescherming is in tegenstelling tot Wakker Dier wel verheugd over de stap van Albert Heijn. “Weliswaar verdient deze kip helaas nog geen ster van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming, maar dit is zeker een belangrijke stap in de goede richting”, stelt directeur Frank Dales.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!