Wakker Dier is ontevreden over de nieuwe Hollandse kip, die sinds maandag in de winkels van Albert Heijn ligt. De dierenwelzijnsorganisatie stapt naar de Reclame Code Commissie, omdat de supermarktketen met de kip consumenten zou misleiden.
De nieuwe kipsoort is een langzaam groeiender ras dan de reguliere kip en beschikt over meer leefruimte. De Hollandse kip is volgens Albert Heijn ‘honderd procent verantwoord’ en heeft in ‘goede levensomstandigheden’ geleefd. Wakker Dier wijst er echter op dat de kip één vierkante meter deelt met negentien soortgenoten en drie dagen langer leeft dan de plofkip.
Deze ‘flopkip’ maakt volgens de organisatie deel uit van het greenwashen van nieuwe kipvarianten. “Twee weken geleden betrapten we Dirk en DekaMarkt hier op, en nu Albert Heijn.” De eerste twee supermarktketens hebben onder druk van Wakker Dier een sticker met de woorden ‘met respect voor mens, dier en milieu’ op de nieuwe kip verwijderd.
De Dierenbescherming is in tegenstelling tot Wakker Dier wel verheugd over de stap van Albert Heijn. “Weliswaar verdient deze kip helaas nog geen ster van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming, maar dit is zeker een belangrijke stap in de goede richting”, stelt directeur Frank Dales.
Reacties 0