'Groei luxe producten zwakt af'

De verkoop van luxe goederen groeit dit jaar wereldwijd minder hard in vergelijking met vorig jaar. Dat verwachten onderzoekers van consultancybureau Bain & Co en branchevereniging Altagamma.

Waar de verkopen in 2013 met 6,5 procent toenamen, zal de groei dit jaar tussen de vier en zes procent bedragen. Daarnaast neemt het aantal winkelopeningen dit jaar naar verwachting af, omdat merken exclusief willen blijven.

De luxesector gaat een nieuwe fase in, zegt partner Claudia d’Arpizio van Bain & Co. “De kans op explosieve groei zoals onlangs in China is onwaarschijnlijk. En volwassen markten kunnen beter inspelen op economische moeilijkheden. De groei verloopt stabieler.”

Japan laat volgens de analisten dit jaar de grootste groei in luxe goederen zien. De verkopen zullen met negen tot elf procent stijgen naar negentien tot twintig miljard euro. Dat is te danken aan Japanse shoppers en Chinese toeristen die profiteren van een zwakkere yen.

De zwakke vraag naar luxe producten in Europa wordt gecompenseerd door toeristen uit China en het Midden-Oosten, voorspelt d’Arpizio. Chinese consumenten nemen dit jaar naar verwachting meer dan dertig procent van de wereldwijde luxe aankopen voor hun rekening.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!