Bol.com maakt werk van m-commerce

Waar vorig jaar vijftien procent van de traffic bij bol.com mobiel was, ligt dat percentage in 2017 op veertig procent. Die verwachting sprak manager mobile Maurice Jongerius uit op het congres ‘What’s Going on in Retailing?!’, waarvan in RetailTrends 5 een nabeschouwing is gepubliceerd. “Bol.com wil daar zijn waar de vraag is, dus maken we werk van mobile commerce.”

Bol.com trekt de ontwikkeling van mobiel los van andere kanalen. “Want voor de stakeholders in onze dominante desktop operatie gaan deze ontwikkelingen te langzaam”, aldus Jongerius. Het meest geld wordt vooralsnog met de desktop verdiend, maar de ontwikkeling gaat volgens hem ‘echt richting mobiel’.

In december 2012 was de smartphone goed voor negen procent van de omzet. Een jaar later was dat volgens Jongerius al 16,6 procent. “Dat is een enorme groei en het is daarom ook nu de juiste tijd voor elke retailer om te handelen.” Daarbij moeten ze niet kijken naar de hoeveelheid euro’s die via de smartphone wordt afgerekend, maar naar de hoeveelheid oriëntaties die op de smartphone zijn begonnen. “Dus aandacht voor de interactie in plaats van uitsluitend de transactie.”

De smartphone is daarbij een verhaal apart in vergelijking met tablets en laptops. Zo is de tablet ‘zeker geen mobile commerce’, stelt de manager mobile van bol.com. “Negentig procent van het tabletgebruik linkt door naar reguliere websites. De smartphone wordt heel anders gebruikt.”

Jongerius gaat samen met Corinne Suchy, global director of e-commerce van Urban Outfitters, in op de smartphone als persoonlijk online communicatiemiddel. Aki Iida van Zappos.com bespreekt de ontwikkeling van portable naar ‘pocketable’. In het julinummer van EtailTrends een uitgebreid interview met de head of mobile van de Amazon-dochter. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends