Leveranciers van HEMA eisen dat de winkelketen de eenzijdige kortingen en opgerekte betalingstermijn terugdraait. De importeurs en fabrikanten hebben zich daarvoor verenigd in de nieuwe Stichting Eerlijke Handelspraktijken, die een gedragscode opstelt voor leveranciers en afnemers. Dat schrijft Het Financieele Dagblad dinsdag.
Leden van VIVO, de belangenvereniging voor importeurs van producten uit het Verre Oosten, zijn opgeroepen om zich bij het initiatief aan te sluiten. Daarmee willen zij sterker staan tegenover HEMA. De winkelketen brak de contracten met zijn vijftig grootste leveranciers in maart eenzijdig open. Zo is de betalingstermijn met dertig dagen verlengd naar 120 dagen en verlangt HEMA veelal tussen de drie en vijf procent van de omzet van de leveranciers terug.
HEMA maakte tijdens de suppliersdag verder bekend dit jaar een extra bedrag af te trekken van de facturen, om leveranciers bij te laten dragen aan de internationale expansie van de winkelketen. Zo opent HEMA de eerste winkels in Engeland en Spanje en wordt ook fors uitgebreid in Frankrijk.
Wanneer een gesprek met HEMA-ceo Ronald van Zetten niets oplevert, volgt waarschijnlijk een gang naar het Nederlands Arbitrage Instituut. “Ik schat de kans heel groot dat beide partijen daarmee instemmen”, aldus secretaris Jef Wintermans van de Stichting Eerlijke Handelspraktijken.
Reacties 0