Leveranciers leggen gedragscode voor aan HEMA

Stichting Eerlijke Handelspraktijken gaat HEMA vragen om een aanstaande gedragscode voor leveranciers en afnemers te ondertekenen. Dat zegt directeur Jef Wintermans van Modint, een van de brancheorganisaties achter de stichting, in De Financiële Telegraaf.

HEMA brak in maart de contracten met zijn vijftig grootste leveranciers eenzijdig open en eiste daarbij onder meer zo’n vier procent van hun omzet over 2013 terug, terwijl de betalingstermijn met dertig dagen werd opgerekt naar 120 dagen. “Leveranciers hebben het gevoel vreselijk klem te zitten”, stelt Wintermans.

Leveranciers die protesteerden zagen onder meer de korting met terugwerkende kracht van tafel verdwijnen. “Maar toch doen ketens als HEMA en andere die naar deze maatregel grijpen dit niet uit luxe”, stelt hij. Het gaat volgens hem door de crisis en dalende consumentenbestedingen niet goed met de sector. “De noodzaak om afspraken te maken over leveringscondities is evenwel supergroot.”

Leveranciers zijn vaak te klein ten opzichte van ‘het grote en machtige HEMA-concern’, stelt secretaris Maurice Yocarini van branchevereniging VIVO, dat eveneens bij de stichting betrokken is. Het is volgens hem geen goede zaak dat deze leveranciers bang zijn om protest aan te tekenen. Wanneer leveranciers er niet met hun afnemers uitkomen, wil Stichting Eerlijke Handelspraktijken bemiddelen of de zaak voorleggen aan het Nederlands Arbitrage Instituut.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!