Retailconcern Ahold heeft zijn omzet voor het derde kwartaal op rij zien dalen. De totale omzet van het moederconcern van onder meer Albert Heijn en bol.com kwam in het eerste kwartaal uit op 9,8 miljard euro, 2,5 procent dan vorig jaar. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde jaarcijfers.
De winst kwam mede door de schikking rond het boekhoudschandaal uit op vijftig miljoen euro, tegenover bijna twee miljard euro vorig jaar. Destijds profiteerde Ahold ook van de verkoop van zijn belang in de Zweedse supermarktketen ICA voor ruim 1,7 miljard euro.
De Nederlandse omzet van Ahold steeg in de eerste drie maanden met 1,2 procent naar 3,5 miljard euro. De omzetgroei is voornamelijk te danken aan de opening van nieuwe winkels in België en de ombouw van C1000-vestigingen naar Albert Heijn. De identieke omzet (exclusief btw op tabak) liep met 1,4 procent terug. Klanten van Albert Heijn legden volgens het concern gemiddeld minder in hun boodschappenmandje.
Ahold profiteerde in het eerste kwartaal van een sterke identieke omzetgroei van zijn Belgische supermarkten en de online activiteiten van Albert Heijn en bol.com. De totale online omzet van het concern kwam uit op 362 miljoen euro, een identieke groei van twintig procent ten opzichte van vorig jaar.
“We breiden onze online positie verder uit in de Verenigde Staten en in Nederland”, geeft ceo Dick Boer aan. Daarnaast blijft Ahold volgens hem investeren in zijn klantpropositie en toekomstige groei. In Nederland komt dat tot uiting in de verbetering en uitbreiding van het assortiment om zo de ‘commerciële positie te versterken’.
Reacties 0