‘Nederlandse e-commerce binnen vier jaar naar 8,4 miljard'

De online verkopen in ons land groeien tot 2018 gemiddeld met 9,8 procent per jaar. Daarmee komt de totale e-commercemarkt uit op 8,4 miljard euro. Dat voorspelt onderzoeksbureau Forrester in het rapport 'European Online Retail Forecast 2013 to 2018'.

De e-commercemarkt is in 2018 naar verwacting goed voor acht procent van de totale detailhandelsverkopen, tegenover zes procent in 2013. De online verkopen in ons land leverden vorig jaar 5,3 miljard euro op. Voor dit jaar ligt de verwachting 5,8 miljard euro.

De Europese internetverkopen liggen over vier jaar op 233,9 miljard euro. Vorig jaar was dat nog 134,9 miljard euro. Het aantal online shoppers zal van 65 procent in 2013 groeien naar 75 procent in 2018.

De online boodschappenmarkt is de komende jaren de snelst groeiende categorie binnen de Europese e-commerce, aldus Forrester. Met een jaarlijks groeipercentage van 16,3 procent passeert het daarmee de consumentenelektronicabranche als tweede grootste online categorie. Deze groei is te danken aan de toenemende populariteit van thuisbezorging en drive-through afhaalpunten in bijvoorbeeld Groot-Brittannië en Frankrijk. Daarnaast breidt Ahold in Nederland zijn netwerk van pick-up points uit. 

Fashion blijft volgens Forrester de grootste categorie binnen online verkopen. Deze markt groeit naar verwachting tot 2018 jaarlijks met elf procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!