Grote supermarkten hebben hun rendement vorig jaar met bijna tien procent zien teruglopen. Het rendement van supers met een weekomzet van meer dan 250 duizend euro daalde van 3,8 naar 3,5 procent. Dat blijkt uit cijfers van financieel retailspecialist Marshoek, waar Distrifood over bericht.
Grote supermarkten hebben hun omzet in 2013 nauwelijks zien stijgen, terwijl ze volgens manager bedrijfseconomische advisering Marco Mulder het hardst getroffen zijn door de margedaling in de branche.
Kleinere supermarkten, met een weekomzet tot vijftigduizend euro, wisten hun rendement ondanks een licht krimpende omzet overeind te houden. Daarbij zijn ze geholpen door extra financiële ondersteuning door de groothandel en inkomsten van nevenactiviteiten, als een postkantoor.
Eerder maakte Marshoek al bekend dat zelfstandig supermarktondernemers hun omzet vorig jaar met 1,1 procent zagen stijgen. Daarmee blijven ze achter bij de inflatie die rond de 2,5 procent lag. Zij verliezen vooral omzet aan discountsupermarkten en online winkels.
Reacties 0